NYA GENERATIONENSTELIADet är som en mindre stad - med Mall of Scandinavia i ”garaget”.Telias nya huvudkontor är en storsatsning där de 4 000 medarbetarna vistas i en miljö vars teknik ochinteriör är synonym med nästa generations telekombolag.Redan i hissen upp till gästloungen bjuder Telias nya aktivitetsbaseradehuvudkontor i Solna på en upplevelse. Hissengår fort! Och känslan av att besöka ett kontor som stickerut hakan, den håller i sig. För en rundtur här är en resa genom olikamiljöer – alla försedda med ultramoderna tekniska inslag.– Vi ville bygga ett hus för medarbetarna, kunder och partners.En intressant omgivning där i stort sett alla ytor är till för dem, sägerTommy Nordström, ansvarig för Telias arbetsplatsutveckling.Att ”Telias produkter finns där kunden vistas” är interiörens rödatråd. Därför börjar ett besök på huvudkontoret i en hemmiljö somsedan övergår i gestaltningar för ”på väg”, ”på stan” och ”i naturen”.Konkret beskrivet är de här miljöerna i huvudsak en enda stor mötesplatsför medarbetare och deras gäster. Där finns varierade sittytor, ettcafé med kvalitetskaffe, en installation med ett regnfall som skapar enskön ljudbild och otaliga mötesrum.För att inte fastna i det gängse synsättet på hur en ”mötesplats” ska
Det är som en mindre stad - med Mall of Scandinavia i ”garaget”.Telias nya huvudkontor är en storsatsning där de 4 000 medarbetarna vistas i en miljö vars teknik ochinteriör är synonym med nästa generations telekombolag.
Redan i hissen upp till gästloungen bjuder Telias nya aktivitetsbaseradehuvudkontor i Solna på en upplevelse. Hissengår fort! Och känslan av att besöka ett kontor som stickerut hakan, den håller i sig. För en rundtur här är en resa genom olikamiljöer – alla försedda med ultramoderna tekniska inslag.
– Vi ville bygga ett hus för medarbetarna, kunder och partners.En intressant omgivning där i stort sett alla ytor är till för dem, säger Tommy Nordström, ansvarig för Telias arbetsplatsutveckling.
Att ”Telias produkter finns där kunden vistas” är interiörens rödatråd. Därför börjar ett besök på huvudkontoret i en hemmiljö somsedan övergår i gestaltningar för ”på väg”, ”på stan” och ”i naturen”.
Konkret beskrivet är de här miljöerna i huvudsak en enda stor mötesplatsför medarbetare och deras gäster. Där finns varierade sittytor, ettcafé med kvalitetskaffe, en installation med ett regnfall som skapar enskön ljudbild och otaliga mötesrum.För att inte fastna i det gängse synsättet på hur en ”mötesplats” ska vara engagerades en scenograf i projektet redan vid starten. I taket hänger gatljus, längsmed en vägg har Stockholms designkollektiv målat graffitti och på upphöjda plattformar snurrar flera sittgrupper.
– I stället för att komplettera inredningen med konstnärliga installationer har vi plockat in det perspektivet i allt. Där har vår scenograf varit jätteviktig, säger Tommy.
Samma sak är det med tekniken. En teknikgrupp har sedan starten arbetat med att skapa ett kontor som går i bräschen och visar Telias egna kunder vilka lösningar de erbjuder för den digitala arbetsplatsen.
Exempel på det är ett nytt, avancerat och tillika användarvänligt bokningssystem för de 80 mötesrummen. Flera stora skärmar klär husets centrala väggar och en tv-studio har inretts för att visa på den rörliga bildens potential i företagens kommunikation.
– Vi har halverat vår kontorsyta till hälften. Men de pengar vi sparar in i lokalkostnader har vi stället investerat i att göra det enkelt för medarbetarna att arbeta mobilt, säger Tommy.
Där spelar Servicecenter en nyckelfunktion för det aktivitetsbaserade kontoret. Det påminner om en Teliabutik och är en fysisk plats dit medarbetarna kan komma för att få experthjälp när tekniken krånglar. Som nyinflyttade återstår det nu att se vad som fungerar och vad som kan vidareutvecklas på det nya kontoret.
– Det ska bli spännande att se hur medarbetarna använder de digitala och fysiska miljöerna, konstaterar Tommy.