Ett hotell med själ

Anrika Hotel Kung Carl ligger centralt i Stockholm och firar 150 år. Därmed kan man titulera sig ”det äldsta hotellet i huvudstaden”. Inredningen står i fokus på familjehotellet som drivs med passion och en fingertoppskänsla för stil. Inget rum är det andra likt.

Hotel Kung Carl är elegant och klassiskt. Man värnar om ett arv från början på 1900-talet och renoverar löpande. Varje rum har sin egen särprägel. Ambitionen är att vara ett hotell som överraskar men där man alltid ska känna sig hemma.

Varje rum unikt

När man inreder ett rum strävar man efter att kombinera historia med modern komfort. Alla rum är unika och skiljer sig åt i fråga om stil, arkitektur, färger och inredning. Man strävar efter en klassisk stil med modern design och har under åren köpt in många antika föremål på auktioner i Stockholm.

- Vi vill förmedla känslan av ett boutique hotell och samtidigt skapa en värm och ombonad atmosfär, säger Lina Östlundh som ansvarar för design och inredning på hotellet. Jag funderar alltid kring ”vad kan det här rummet ge?”

Baren i hotellets hjärta

Hotellet uppdateras och renoveras regelbundet och nu senast har man flyttat ut baren till lobbyn, hotellets hjärta, för att ge den en mer central plats. För 12 år sedan öppnade man Kung Carls bakficka - Tre Rum & Kök, hotellets restaurang. Inspirationen är hämtad från Annie Berg som tillsammans med sin man ägde hotellet i början av 1900-talet. Tanken har varit att skapa en miljö med känsla från hennes eget hem och att menyn ska vara inspirerad från den tiden.

Konferensavdelningen näst på tur

Ändå sedan 70-talet har Hotel Kung Carl varit ett familjehotell och drivs idag av familjen Östlundh. När familjen tog över 1977 var renoveringsbehovet genomgripande. Hotellet hade 56 rum varav endast sju med egen toalett men utan dusch. Idag kan man erbjuda 147 exklusiva rum samt frukostmatsal, konferenslokaler, festvåning och mini-gym. Nästa steg blir att uppdatera konferensavdelningen.

- Vi vill knyta an till historien, det blir en flört med det tidiga 1900-talet. Vi vill skapa en själ i konferenslokalerna, berättar Lina Östlundh.