Multikonstnären Jonathan Rachman ger ut boken ”The Garlic Peanut Story”

Jonathan Rachman , författaren bakom ”The Garlic Peanut Story” Foto: Jonathan Rachman Design

Text: Anette Wennberg  Bilder: Jonathan Rachman Designs

I San Francisco bor och verkar denna kreativa multikonstnär och evenemangsplanerare för eliten, ägaren av Jonathan Rachman Designs. Jonathan kan nu lägga till författare till sin repertoar med släppet av sina memoarer ”The Garlic Peanut Story”. Denna bok kommer ur en önskan att hylla sin adoptivsyster och skrevs efter hennes bortgång via Jonatans tacksägelsebrev som avslöjar en tumultartad resa där förföljelse av HBTQ fortfarande var vanlig.

 

bild
Memoarerna ”The Garlic Peanut Story” av Jonathan Rachman. 

 

Genom ”The Garlic Peanut Story” uttrycker han sin tacksamhet och hyllar sin syster, vars kärlek upprätthöll honom genom en smärtsam barndom. Han minns också smärtan av att vara född annorlunda och att växa upp i en stor och dysfunktionell familj. Han fortsätter berätta om sina resor, hur han lärde sig skriva, och om sina möten med homosexuella mentorer som gett honom vänliga och goda råd.

 

bild
Som en ivrig och van resenär har Jonathan utforskat de flesta av världens hörn och hans underbara interiörer har prytt omslagen till många fashionabla tidskrifter som Elle Décor, Modern Luxury Interiors California, California Home + Design, Haven och KDHamptons för att nämna några. 

 

Han fick sitt stora genombrott när han vågade starta eget företag som blomsterhandlare. Blomsterhandeln upptäcktes av Marc Jacobs och han blev ombedd att göra arrangemang för flaggskeppsbutiken i San Francisco. Han lyckades genom mun till mun få en högklassig kundkrets, en av dessa var The Four Seasons Luxury Hotels.

 

bild
Jonathan tror också att varje färg, såväl som nyans och temperatur har kraften att påverka oss både mentalt och känslomässigt. De flesta är från början antingen kulturellt eller geografiskt påverkade av hur vi uppfattar olika färger.

 

bild
Jonathan fick aldrig en formell utbildning inom inredning utan snarare utbildningar inom mode och Hospitality Management i Schweiz. Dessa två delar överfördes till hans designstil, och som självutnämnd romantiker tror han passionerat att bra design, ungefär som lycka, kommer inifrån och alltid bör berätta sin historia. 

 

För dom flesta var inte renoveringar högsta prioritet 2020, men efter ett halvt år av hemarbete inser vi att våra hem- och arbetsmiljöer måste förenas. Som en av San Francisco-områdets främsta inredningsinnovatörer har Jonathan hjälpt kunderna att ställa om, omorganisera och strukturera sina hem för att rymma dessa nya roller.

Några de designbehov han har sett inkluderar:

  • Praktisk och utökad plats för hemmakontor. Innan pandemin hade de flesta inte behov av att avsätta ett rum för ett kontor, men nu förvandlas oanvända rum till kontor eller låter arbetsplatsen sömlöst gå ihop med det övriga bostadsutrymmet.
  • Öppna kök blir en central plats i hemmet.
  • Uterum och glasverandor blir viktigare för att få mer dagsljus och komma närmare naturen.
  • Kapprum används inte längre som formella entréer, utan som saneringsområden efter utevistelse.

Jonathan tillskriver sin estetik att vara en kombination av öst och väst, han följer inte trender men är klok nog att respektera dem sätter dessa. Hubert de Givenchy och Monsieur Dior är de två legenderna som alltid inspirerat honom, klassiska och ikoniska.

 

bild