Göteborgs Stadsteater i helt ny skrud - ”kuliss, ridå och art-deco”

Bar Thalia med bardisk i valnöt, mässingstetaljer och skiva i stenkomposit. Bardiskarna har alla samma vågiga frontpanel men i olika träslag, för att skapa variation men samtidigt ha ett tydligt samband. Foto: Kalle Sanner

Göteborgs stadsteater uppfördes 1934 av arkitekten Carl Bergsten. År 2017 blev huset byggnadsminnesförklarat, och anses vara stadens främsta samlingsplats för teaterkonst. Efter omfattande restaureringsarbeten och ombyggnationer av teatern, utförda av arkitektkontoret AIX, står Göteborgs stadsteater nu färdig i sin nya skrud.

bild
Foto: Kalle Sanner Fotografi AB

Projektet har bestått av omfattande arbeten med restaurering av publika rum samt tillskapande av rum för nya funktioner som restaurang, en tredje scen och en ny bar. Restaureringen har skett på byggnadens villkor, med tydligt avläsbara nya tillägg och funktioner.

Bland annat har AIX arbetat med att förbättra tekniska installationer som el, scenteknik och ventilation, där man försökt att inte påverka upplevelsen av rummen – vilket var en viktig faktor för arkitekten redan då byggnaden uppfördes.

bild
Bar Thalia, Den guldskimrande sidentapeten från Venedig täcker nu åter igen den svängda väggen i baren. Foto: Kalle Sanner

Kulturhistoriskt värde och art-deco

Stadsteatern byggdes 1934 i brytningstiden mellan klassicism och den framväxande modernismen, och är ett av få exempel på art-deco-stilen i Sverige. Byggnadens exteriöra uttryck präglas av en enkel, stram klassicism med inslag av modernistisk asymmetri.

AIX har strävat efter att se byggnadens arkitektur och funktion som en helhet. Man har velat tillvarata och återskapa det vackra och tidstypiska hos teatern, samtidigt som Stadsteatern nu kan erbjuda nya rum och miljöer för åtnjutning av teaterkonst.

- Göteborgs Stadsteater är en fantastiskt inspirerande byggnad att arbeta med. Den ursprungliga arkitekturen och de interiöra detaljerna var vår största inspiration i arbetet med de nya inredningsdelarna, berättar Momo Tham, inredningsarkitekt SIR/MSA. Hon fortsätter:

- Vi hittade ett gammalt fotografi från stora salongen med ett veckat dekorelement i taket, som hade den böljande formen av ett teater-draperi. Vi tog avstamp i det som redan fanns och har arbetat med ord som kuliss, ridå och art-deco för att uppnå en känsla av lekfullhet och värme – ledningen för stadsteatern har ofta använt uttrycket ”folkets vardagsrum” om teatern vilket vi velat ta fasta på.

bild
Foajebarens bardisk i ek mot det stormönstrade golvet i originalutförande. Foto: Kalle Sanner

Guldskimrande sidentapet

I arbetet med inredningen har man ritat nya bardiskar till befintliga publika delar men också en helt ny restaurang och en ny bar i ett bortglömt utrymme under stora scenens gradänger. I baren fanns rester av den tapet som tidigare täckte stora salongens väggar. Tapeten var i dåligt skick men togs om hand av skickliga konservatorer och kompletterades med ett par rullar som fanns kvar från 30-talet. Den guldskimrande sidentapeten från Venedig täcker nu åter igen den svängda väggen i baren.

bild
Restaurang tiljan, en mer intim restaurangmiljö som står i kontrast mot foajébarens färgstarka och livliga atmosfär. Foto: Kalle Sanner

- Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det har varit speciellt att arbeta med projektet på många sätt, dels för att teatern är ett av få exempel på art-deco i Sverige, dels för att byggskedet sammanträffade med pandemin. På grund av restriktioner har vi inte kunnat vara på plats som vi brukar men med hjälp av 3D-teknik har vi kunnat röra oss i lokalerna ändå.

bild