Det största köpcentret i Sydkoreas huvudstad Seoul, Hyundai Seoul, har genomgått en ansiktslyftning signerad den prisbelönta inredningsbyrån Burdifilek. Byggnaden är ett stort komplex med flera användningsområden, där fritidsaktiviteter, shopping och andra verksamheter samlats under samma tak.
Översättning och redigering: Simon Matthis
Hyundai Seoul har introducerat ett nytt koncept i shoppingmiljöer samtidigt som köpcentret kan skapa historia genom att omdefiniera detaljhandelns framtid. Här används riklig grönska, golvplattor och en trädgård med vattenfall som designelement; tillsammans bidrar de till att skapa en minnesvärd, avslappnad kundupplevelse där avantgardistiskt mode och visuellt stimulerande samtida design utgör bakgrunden.
Lugn och välbefinnande
Burdifilek fick i uppdrag att inreda tre våningar i köpcentret, inklusive den Zen-liknande atmosfären i atriet.
Atriet med sin rogivande design är synligt från alla nivåer i köpcentret och förstärks av rikligt naturligt ljus som släpps in genom ett takfönster i byggnadens mitt. Genom att utnyttja byggnadens unika arkitektur med flera genomgående ”tomrum” har Burdifilek tagit fram ett koncept bestående av ett grönt band som sveper runt utrymmena och ger kontinuitet till det övergripande temat, som är lugn och välbefinnande.
Genom att plocka upp ledtrådar från den stora piazzan blir det gröna bandet en ram för vardagsaktiviteter, alltifrån sociala interaktioner till konstutställningar, popup-scener och inspirerande möten.
Hörselupplevelse
Vår resa genom köpcentret börjar med en hörselupplevelse - av ett forsande vattenfall. Ett 12 meter högt vattenfall som tycks trotsa gravitationens lagar har en framskjuten plats i huvudatriet och är omgivet av flytande öar. Kring vattenfallet och den omgivande trädgården, med deras rogivande effekt, finns sittplatser.
Naturbegreppet löper vidare i speglingar som liknar lugna vattenmönster längs innerkanterna av takplanet, vilket skapar den visuella effekten av att titta upp på en reflekterande damm.
–Vi fick ett stort stycke arkitektur med många atrier. Hyundais vision var att använda 50 procent av denna golvyta till att skapa offentliga utrymmen där människor kan umgås i en mycket mer upplevelserik miljö än den vanliga upplevelsen i köpcenter, säger Diego Burdi, medgrundare och kreativ chef för Burdifilek.
–Till slut blev vår lösning inspirerad av Seouls omgivande natur. Vi valde att flytta in utsidan och skapa något oväntat som leker med skalan, och när det gröna konceptet började breda ut sig till hela omgivningen blev byggnaden mjukare och som gjord för minnesvärda upplevelser.
Som att tolka ett nytt språk
I konceptualiseringen av varje våning utnyttjade Burdifilek sin erfarenhet och expertis för att fullända detaljerna i varje enskilt element och på så sätt skapa en varumärkesmiljö som förstärks av summan av dess delar. Från golv till väggar, tak, möbler, inventarier och materialval tillhandahåller varje våningsplan sitt eget böjningsmönster av upplevelser och visuella element, allt skräddarsytt för den typ av produkter och livsstilstrender som dem som är mest benägna att handla där vill associera sig med.
En hel palett av upplevelser
På andra våningen, i Skulpturträdgården, har Burdifileks gett sin tolkning av framtidens högoktaniga dammode, en plats för elegans och tidlös lyx. Här ligger betoningen på texturer och en skulpturell stil, och de galleriliknande ytorna slingrar sig fram. Användning av mjuk, indirekt belysning accentuerar flytande former och utstrålar en eterisk atmosfär. Specialanpassade hängande armaturer med raffinerade detaljer lyfter fram känslan av lätthet samtidigt som de ger ett sammanhängande ”språk” för utvalda varumärken att glänsa genom. En kombination av en dämpad färgpalett med lager på lager av reflekterande element och genomsiktlighet förstärker den sofistikerade atmosfären ytterligare.
Tredje våningen: Provocerande vildmark
På den tredje våningen har formgivarna skapat en helt annan stämning och bjuder in till en annan värld. Denna antar en abstrakt blomstrande form, som en förlängning av begreppet natur och skulpturträdgården. Våningsplanet behåller dock en viss grad av likhet med andra våningen när det gäller de skulpturala elementen, men de uttrycks här i djärvare form, mot bakgrund av häftiga djupblå, hängande mönster, aggressiv materialitet med betoning på kontrasten mellan naturliga och konstgjorda material. Bakgrunden präglas också av oavslutade tak, specialbyggda skulpturala väggar och en enkel färgpalett som talar mer direkt till de utvalda varumärkena. I detta moderna butikscenter kolliderar konst-, design- och modevärldar för att skapa en kulturell upplevelse som överskrider den vanliga shoppingupplevelsen.
–Vår filosofi var att skapa miljöer på varje våning som skulle tala till en specifik demografi, med ett annat formspråk och samtidigt locka fram naturen i utrymmena på olika sätt. Vi strävade också efter att skapa en del gemensamma ytor genom skulpturala element som ger gästerna en fysisk upplevelse att förundras över och utforska, säger Diego Burdi.
Perspektiv
När Burdifilek tog sin an detta ambitiösa projekt var deras vision att skapa ett starkt perspektiv som skulle bli minnesvärt för slutanvändaren. Genom att avvika från globala detaljhandelstrender designade formgivarna golvytorna i Hyundai Seoul så att de skulle vara lättillgängliga, samtidigt som de skulle tillhandahålla visionära designelement och färgpaletter som är både inspirerande och ambitiösa. Projektet överskrider traditionell detaljhandelsfilosofi genom att erbjuda ett unikt perspektiv på hur en vanlig upplevelse som shopping kan förhöjas avsevärt.
–Detta projekt är en hyllning till många pusselbitar från detaljhandel och teknisk innovation till enastående design och arkitektur, som samtliga bidrar till att skapa minnesvärd upplevelse, säger Paul Filek, medgrundare till Burdifilek.
–Att arbeta med Hyundai var också idealiskt eftersom det är ett mycket designmedvetet företag med en framtidsinriktad vision när det gäller innovation inom detaljhandeln, säger Diego Burdi.