GUBI presenterar en Dansk klassiker från 1970- talets design i ny utgåva

Foto: GUBI

Till en början var möbeltillverkarna ointresserade av Daumillers design, och den som var – Hirtshals sågverk – saknade medel för att producera den i stor skala. Bruket gick dock med på att ställa ut stolen, om han kunde designa ett bord som matchade. Daumiller gjorde det och finansierade personligen tillverkningen av sex stolar, som gjorde sin debut på möbelmässan Bella Center 1977 och omedelbart väckte uppståndelse. De väckte beundran från många och hån från dem med mer elitistiska, reaktionära syn på hur dansk design ska se ut. Med 250 beställningar på mässan investerade Hirtshals Sågverk i maskineriet för att tillverka dem.

bild
Foto: Gubi

Lanserades i en tid då medvetenheten om hållbart skogsbruk vidgades, och utnyttjade en växande uppskattning för alternativ till mindre förnybara träslag, blev furufåtöljen en storsäljare. Dess framgång kickstartade ett samarbete mellan designern och sågverket som varade i över två decennier. Daumiller-fåtöljen förblev en älskad pjäs bland älskare av skandinavisk design långt efter att produktionen upphörde.

Nu, med intresset för 1970-talets möbler och retroestetik på uppgång, en renässans i furu som möbelmaterial och en Instagram-driven återupptäckt av Daumillers designarv på god väg, är GUBI hedrad att återvända Daumiller Fåtöljen till marknaden. I samarbete med Rainer Daumiller själv har GUBI tagit tillbaka den ursprungliga designen i produktion, vilket gör stolen tillgänglig i en lackad gyllene furu. 

Den nya GUBI-utgåvan ger en dansk designklassiker det internationella erkännande den förtjänar, och fångar komplexiteten i Daumillers hantverk och skicklighet med massivt trä. Eftersom kopplingarna mellan komponenterna är mycket synliga jämfört med de flesta andra stolar, är precision viktigt, och de mest exakta detaljerna behövs. Stolens generösa sits och tredelade armar och ryggstöd är noggrant frästa för att uppnå nödvändig krökning, och avslutas för hand. Kombinationen av material, designegenskaper och snickeriprocess säkerställer att fåtöljen erbjuder högsta möjliga grad av komfort och stöd för sittaren – delvis möjliggjort av det faktum att furu är ett barrträd och därmed mottaglig för den typ av konturer Daumillers designkrav kräver. 

bild
Foto: Gubi

Oavsett om han arbetade i syntetiska material eller i sin älskade furu, visade Rainer Daumiller alltid en akut förståelse för sitt medium. Hans förmåga att "lyssna på material" gjorde att hans design alltid inspirerades av de inneboende egenskaperna hos det de var gjorda av. Hans mest berömda verk, inklusive Daumiller-fåtöljen, var i naturmaterial och kunde nästan beskrivas som samarbeten med naturen, snarare än en enskild designers unika visioner.

bild
Foto: Gubi