Akustikpanelen Swell firar 20 år

Offeccts Swell. Foto: Offecct

I början av 2000-talet var Teppo Asikainen en av fyra finska designers som startade designföretaget Snowcrash.Digitaliseringen var i sin uppstartsfas och Snowcrash var tidigt ute med att skapa möbler för den ny eran. Deras pionjärarbete har på senare tid uppmärksammats både på Nationalmuseumi Stockholm och under Salone del Mobile i Milano. Offeccts och Asikainens 20-årsjubilerande akustikpanel Soundwave Swell är mer aktuell än någonsin.

När datorer, internet och mobiltelefoner började bli allt vanligare runt millenniumskiftet förutsåg Snowcrash människors förändrade beteenden och nya sätt att leva, mötas och arbeta. Förändringar som i dag gör att vi arbetar på flera olika platser och vid alla tider på dygnet, vilket också ställer krav på inredningen.

Snowcrash, som grundades av en grupp unga finländska arkitekter och formgivare, ville göra möbler anpassade för den här nya tiden. Redan på den första utställningen på Salone del Mobile i Milano 1997 fick de ett stort globalt genombrott.

”Snowcrash stod för något helt nytt och föregrep egentligen den mobila, uppkopplade och distansarbetande livsstilen som i dag slagit igenom på bred front. De införlivade teknologin och samtidskulturen i sin design och använde annorlunda formlösningar och material i sina produkter”, säger Offeccts Brand Manager Maria Olofsson Karemyr.

bild
Foto: Offecct

Behov av ljudlösningar

Samma nyfikenhet på vad teknikskiftet skulle innebära för design- och möbelbranschen präglade också Offecct och 2003 lanserade företaget akustikpanelen Swell, formgiven av Teppo Asikainen.

”Offecct förstod tidigt att den nya tekniken inte bara skulle påverka hur människor arbetar, utan också hur miljöerna vi arbetar i skulle förändras. En spaning som de ansvariga då gjorde var att den nya mobiliteten skulle öka behovet av lösningar för bra ljudmiljöer och därför drev man på arbetet med att utveckla det produktområdet”, säger Maria Olofsson Karemyr.

Efter några intensiva år lades Snowcrash ner och under åren har företaget blivit något av en legend från de tidiga internetåren. Under 2021/22 visade Nationalmuseum en utställning om företaget, efter ett koncept av Gustaf Kjellin, fristående curator och författare, och Ilkka Suppanen, en annan av Snowcrash initiativtagare. Och i april 2023 uppmärksammades Snowcrash på Salone del Mobile i Milano med en utställning där Offecct bidrog med Swell.

Göra saker bättre

Det finns en tydlig logik i det fortsatta intresset för Snowcrash, akustikpanalen Swell och hela produktfamiljen Soundwave®. Precis som för två decennier sedan står vi nu inför ett brytpunkt, då med digitaliseringen, nu med AI. I sådana skiften är det alltid bra att se bakåt för att kunna gå framåt.

”Akustiklösningar har bara blivit viktigare, och nu pratar vi också om ljud när det gäller hälsa och välmående. Det vi i dag tar med oss från det tidiga 2000-talet är nyfikenheten på framtiden, och den grundläggande optimismen kring att vi kan göra saker bättre. Vårt mål är alltid att skapa möbler som passar vår tid – och håller över tid”