HidaHida av Kengo Kuma x Gärsnäs.

HidaHida en fåtölj i textil som svepts över en stomme av bokträ, en lika spontan som precist formulerad form. Den är har synliga trädetaljer av massiv bok eller ek. Rygg och sits med klädsel i tyg eller läder.design Kengo Kuma 2024 Foto: Lennart Durehed/ Gärsnäs

Som ett väldressat klädesplagg, elegant placerat över en möbel. HidaHida är en fåtölj i textil eller läder som svepts över en stomme av bokträ, en lika spontan som precist formulerad form. Fåtöljen har fötts i samarbete mellan den världskände japanske arkitekten Kengo Kuma och Gärsnäs.

Vårt fokus på hantverksmöbler med materialnära design har starka kopplingar till japansk möbelkonst. Detta släktskap slog en bro mellan Kengo Kuma och Gärsnäs med egen fabrik på Österlen, där möbler tillverkats i över 130 år.

"Vi presenterar en möbel som kommunicerar både skandinaviska och japanska influenser i material och form, med hög kvalitet, funktion och komfort. Det är klassisk träbearbetning i kombination med innovativ klädselteknik", säger Dag Klockby på Gärsnäs.

Under professor Kengo Kumas 40-åriga yrkesbana har han, med kontoret Kengo Kuma & Associates särskilt intresserat sig för lokala byggnadstraditioner, material och hantverk och hur de kan uppdateras i samtida arkitektur. Fåtöljen HidaHida är en frukt av mötet mellan två likartade synsätt, Kengo Kuma i arkitektur och Gärsnäs i möbelkonst. För invigda i Japan är Gärsnäs ett välbekant namn och representerar kvalitet och historia med rötter i den skandinaviska myllan.

Samarbetet kring HidaHida uppstod i de personliga kopplingarna mellan Dag Klockby, den japanske agenten Koji Kimoto och Kengo Kuma.

"Det passar oss på Gärsnäs att arbeta med rena träformer och klädseldelar. Vi har stor erfarenhet av filtmaterial och raffinerad sömnad, till exempel i samarbetet med formduon Färg & Blanche", säger Dag Klockby.

HidaHida skissades i Japan och utvecklades tekniskt på Gärsnäs, i nära samspel mellan våra modellsnickare, tapetserare och formgivaren. Hantverk föder nya idéer som tas vidare i samspel med modern teknik. Vi samarbetade med den svenska modedesignern Stina Rand för att arbeta fram det visuella intrycket av klädseldelarna.

Stolens namn kommer från det japanska ordet "hida", som betyder drapera, men här dubblerat i talspråksform. Stolen är utvecklad utifrån idén med en bärande träställning som kläs med textil eller läder. Stommen är arkitektoniskt distinkt med en basad träbåge i en halvcirkel som sammanhållande del. Textilen eller lädret bildar en omslutande mjuk form för oss att sjunka ner i. Filtmaterialet i fåtöljen var speciellt intressant och lockande för Kengo Kuma. De tydligt redovisade sömmarna ger fåtöljen sin karaktär. Vi kan se och känna den höga hantverksnivån som i skräddarsydda kläder.

 

  HidaHida en fåtölj i textil som svepts över en stomme av bokträ, en lika spontan som precist formulerad form. Den är har synliga trädetaljer av massiv bok eller ek. Rygg och sits med klädsel i tyg eller läder.design Kengo Kuma 2024

Foton: Lennart Durehed/ Gärsnäs