Urquiolas minimalism och fria ytor präglade Kettals monter

Salone del Mobile i Milano 2024. Foto: Kettal

 

Vid Salone del Mobile i Milano 2024 valde Patricia Urquiola en minimalistisk stil för Kettals monter, där hon använde glesa pelare i rymliga öppna utrymmen. Dessa pelare, vars utseende påminner om ruiner, skapade en känsla av förfall och tiden som går.

Utvändigt fångade montern uppmärksamheten med öppningar som filtrerades av lövverk, vilket skapade en balans mellan synlighet och dolda detaljer som var tänkta att väcka besökarnas nyfikenhet.

b
I taket lyste cirkulära baldakiner upp de utställda designobjekten med lampor. Foto: Kettal
b
Monterns färger matchade föremålen Foto: Kettal
b
Kattals monter MDW 2024. Foto: Kettal
b
Inomhussektionen fick en elegantare känsla med hjälp av gardiner. Foto: Kettal

När man gick in möttes man av ett samspel mellan färger och produkter, där monterns färger  matchade de utställda föremålen. Denna struktur fungerade inte bara som bakgrund utan hade också en funktionell roll för utställningen, med en neutral men ändamålsenlig estetik.

Montern var uppdelad i två sektioner, en för utomhusmöbler och en för kontorsmöbler. Inom dessa sektioner bibehölls en enhetlig designstil. I utomhussektionen skapades en naturlig känsla med hjälp av grönska, medan det inre området fick en elegantare känsla tack vare gardiner.

b
Pelare som påminde om ruiner. Foto: Kettal
b
Montern hade rymliga öppna utrymmen Foto: Kettal
b
Foto: Kettal
b
Öppningar som filtrerades av lövverk Foto: Kettal
b
Sektionen för utomhusmöbler Foto: Kettal