Shyness lanseras i Japan

Foto: Shyness

Inredningsmärket Shyness lanseras nu i Japan på shoppingkanalen QVC Japan. Den första lanseringsfilmen visades lördagen den 17 mars för 27 miljoner japanska tittare.

Svensk design och historia har ett högt värde i Japan och vi har därför beslutat oss för att satsa på att etablera Shyness där, säger grundare Anna Bilén. Lanseringen sker genom att vi sålt rättigheten för att använda varumärket och två av våra mönster till en japansk samarbetspartner. Vi har sedan tillsammans utvecklat en kollektion med Shyness unika design men innehållande textilier anpassade för den japanska inredningskonsumenten.

Tillverkningen av kollektionen har skett i Japan. Det är en process som jag arbetat med under två år och det är sagolikt roligt att få presentera vårt svenska arv och historia på bred basis i Japan. Min uppväxt har lagt grunden för Shyness uttryck som vi beskriver som tidlöst men modernt och jag äroerhört stolt över att få presentera min vision i Japan, fortsätter Anna Bilén.

– Den här satsningen betyder att vi från och med nu finns representerade på nationell nivå i Svrige och Japan. I Sverige kommer vi att fortsättningsvis arbeta oförändrat med en kollektion tillverkad i Baltikum och från vårt kontor i Göteborg.

Shyness grundades 2009 och har sedan dess etablerat sig till ett premiummärke med textilier för det dukade bordet och den bäddade sängen och det här är naturligtvis en dröm som gått i uppfyllelse, avslutar Anna Bilén