Halsuit shoppingkoncept

Halsuit av Nendo. Foto: Masaya Yoshimura
Halsuit av Nendo. Foto: Masaya Yoshimura
Halsuit av Nendo. Foto: Masaya Yoshimura
Halsuit av Nendo. Foto: Masaya Yoshimura
Halsuit av Nendo. Foto: Masaya Yoshimura
Halsuit av Nendo. Foto: Masaya Yoshimura

Halsuit är ett shoppingkoncept skapat av Nenedo för kostymbutiken Haruyama. Haruyama erbjuder sina kunder en mängd alternativ inom kostymer, skjortor och slipsar. Varierat utbud är en av Haruyama starka sidor, men kunderna kan också bli överväldigade av antalet alternativ, och kan ha svårt att välja de bästa kombinationerna för deras kostym.
Familjen kan bli uttråkad, och den totala atmosfären främjar inte alltid den avslappnade, trevliga shopping som Haruyama skulle vilja. Nendos första beslut var att flytta provrummen från butikens väggar till dess centrum. De använde de främre ytterväggarna i provrummen som skyltfönster för att visa olika sätt att matcha kostymer, och installerade en disk med tidningar och tv för vänner och familj. Matchande tillbehör arrangeras runt området med provrummen, vilket gör det till en central punkt där shoppare kan utveckla en bild av den outfit de vill ha.
De flesta kostymer bärs på jobbet, så Nendo använde belysning som påminner om skrivbordslampor och hyllor i stil med kontorshyllor för att skapa rätt miljö. Nendo ersatte affischerna med LCD-skärmar, och omvandlade den tidigare skjortförsäljningen till ett serverrum. Kunderna gör sina inköp i en "reception" och det finns lounge och konferensrum som bidrar till att kunderna kan föreställa sig sitt eget arbete och hitta rätt stil när de väljer sin kostym. Utrymmet speglar Haruyamas koncept att män bör definiera och njuta av sin egen stil på jobbet. Nendo använde även lameller för butikens utsida som ändrar färg beroende på vilken vinkel de ses i, så att bilden av butiken varierar beroende på vilken riktning som förarna kommer ifrån.