För tre år sedan inledde McDonalds och Nord DDB ett helomtag kring varumärket. Nu prisas de med en 100-wattare i kategorin strategisk design.
De senaste åren har McDonalds Sverige utvecklat en egen design som skiljer sig från den internationella motsvarigheten. De berömda gula bågarna står visserligen i centrum, men i övrigt har McDonalds Sverige satsat hårt på en mörkgrön bottenplatta istället för den standardiserade röda. Vid sidan av det har man satsat hårt på att digitalisera restaurangerna, utöka det växtbaserade utbudet och designa om restaurangerna i jordnära färger. Tanken har varit att profilera McDonalds Sverige som ett hållbart och nyttigt alternativ. När företagets nordiska vd John Atherton först berättade om omställningen uppskattade han kostnaden till en miljard kronor.
– Vi kan inte växa om vi inte lyssnar på vad omvärlden tycker. Varje land har sin egen smak, Sverige också och nu arbetar vi på framtidens varumärke för den svenska marknaden, berättade han för Dagens Nyheter.
Nu prisas omtaget med en 100-wattare i kategorin strategisk design. I kategorin prisas bidrag som bygger på långsiktig, insiktsbaserad och målinriktad strategisk design. Byrån bakom omställningen är Nord DDB.
Motiveringen lyder:
”Med ett smakfullt komponerat och perfekt hopkokat designarbete vänder McDonalds en sluttande besökskurva i tuff konkurrens. Utifrån M:et och sitt eget kök skapar de en nutida och flexibel identitet som omvänder den kvalitétskräsna svensken och får hen att vilja komma tillbaka igen och igen.”