Kinnarps vill göra hållbarhetsarbetet mer relevant för kunderna och lanserar därför The Better Effect Index –för att ge en heltäckande bild av en produkts avtryck och hållbarhetsfördelar.
Verktyget The Better Effect Index gör det möjligt att se över hela livscykeln av en produkt.
- Kunden har rätt att veta hur hållbar en produkt är och kunna jämföra med produkter från andra varumärken. Som vi ser det, handlar det om samarbete. Om alla visar upp sin data, kan vi börja jämföra med varandra. Det kommer leda till snabbare förändring i hela branschen, säger Johanna Ljunggren Sustainability Manager på Kinnarps.
Med verktyget görs en helhetsbedömning av en produkts totala påverkan. Poängen sätts inom sex områden; råvaror och resurser, rena material, återbruk, klimat, socialt ansvar samt ergonomi. Varje område bedöms mellan 1–3, och det är kategoriernas sammantagna värde som bestämmer produktens poäng.
- Vi tyckte det saknades ett verktyg inom inredningsbranschen som visar en heltäckande bild av hållbarhet och det är därför vi ha utvecklat The Better Effect Index. Vi ser framför oss att indexet blir en vägledning för att välja hållbar inredning. Att vara transparent och visa hur det faktiskt ligger till, tror vi är rätt strategi inför framtiden, säger Johanna Ljunggren.