Årets möbelmässa i Stockholm bjuder på flera nyheter som Scandinavian Design Awards och avdelningen Nude Edition med hållbarhet i fokus. Som vanligt finns flera av de främsta formgivarna på plats. Drygt 30 länder deltar i utställningen och över 30 000 besökare från ett hundratal nationer förväntas.
AV WILLEAM VENDEL
Efter tre inställda mässor är Stockholm Furniture Fair tillbaka med ett späckat program. Den fem dagar långa utställningen i Älvsjö har etablerat sig som den ledande mässan för Skandinavisk formgivning, med Helsinki Design Week som närmaste konkurrent. Över 400 företag deltar i årets evenemang som ger tillfälle att bekanta sig med möbler och inredning som ofta är så färska att de ännu inte nått butik eller ens satts i produktion. Inför denna mässa har arrangören dessutom ökat antalet arrangerade resor för både internationella journalister och inköpare som ett led i att stärka den skandinaviska möbelindustrin.
En nyhet för årets mässa är avdelningen Nude Edition med hållbarhet som utgångspunkt, där man tillåter experiment med föremål producerade med enbart återanvända material, och som dessutom på nytt kan återanvändas. Meningen med detta pilotprojekt är att stimulera formgivare och företag till att undersöka nya möjligheter för sådana produkter.
Även utställningen The Gallery Edition, gestaltad av stylisten Sophia Bratt, introduceras på årets mässa. Där erbjuder man företag som ställer ut på stan under Stockholm Design Week att också medverka på själva mässan med en produkt. Syftet är att knyta samman designveckan i staden med Stockholm Furniture Fair.
Premiär är det även för Scandinavian Design Awards, utmärkelser med en en rad priskategorier inom design och arkitektur samt ett miljöpris. Bland annat årets arkitektur, årets möbel, årets inredning och årets designer.
Detta initiativ är avsett att hylla och uppmärksamma både etablerade aktörer och nykomlingar inom arkitektur, inredning och design i Skandinavien. Prisen kommer att offentliggöras och utdelas i Blå Hallen i Stockholms stadshus. Alla de nominerade bidragen finns representerade i en utställning på möbelmässan.
Ytterligare en nyhet är utställningen i Älvsjö Gård, belägen strax intill mässhallarna, som kommer att utgöra en kreativ plattform för experimentell design i begränsade upplagor. Utställningen disponerar tretton rum på två våningar. Bland deltagarna finns Tableau från Danmark, Pyton Gallery och Kiosken från Norge samt Coulisse Gallery och Stockholm Modern från Sverige.
- Att kunna erbjuda en plattform med experimentella produkter och gediget handarbete precis bredvid vår traditionella möbelmässa är en viktig del av vår strategi för framtiden. Vi vill spegla vad som händer i designbranschen, säger Hanna Nova Beatrice, projektledare för Stockholm Furniture Fair.
Miljöprofil har varit ett tecken i tiden sedan flera år vad gäller möbelmässor och 2023 är inget undantag. Både exempelvis Salone del Mobile i Milano och 3 Days of Design i Köpenhamn har miljöfokus på sina kommande mässor. Bland ledorden finns cirkulär ekonomi, miljövänlig, ekologiskt hållbar, naturligt nedbrytbar och återanvända material. Ämnet är dessutom mer angeläget än någonsin i takt med de allt mer frekvent förekommande naturkatastrofer som drabbar olika världsdelar.
Av samtliga fyrtiofem föredrag på Stockholm Furniture Fair innehåller drygt hälften ämnen relaterade till miljö, ekologi och humanistiska värden. Stephen Burks talar om ras, nationalitet och design; Sabine Marcelis om materiella kulturer och Borys Dorogov ger sin syn på arkitekturens potential att påverka den humanitära situationen i Ukraina.
Bland det mest spännande är avdelningen Greenhouse där man kan upptäcka framtidens designstjärnor. Det var på 1980-talet som studenter från Konstfack började bjudas in och en av de tidiga favoriterna blev Jonas Bohlin som gjorde succe med sin betongstol Concrete vilken sedermera blev en svensk designikon. På årets mässa är han aktuell som skapare av installationen Underbar, tillsammans med formgivaren Christine Ingridsdotter. Det är mässans populära mötesplats med kafé och avkopplande sittplatser. Materialet som använts till baren ska återanvändas efter mässan och inredningen och belysningen som formgivits av Jonas Bohlin kommer att flyttas till en restaurang i centrala Stockholm.
Sakta men säkert har mässan blivit allt mer internationell och man räknar nu med besökare från ett hundratal olika länder. Utställare och designskolor från andra länder deltar också i allt större utsträckning, i år exempelvis Aalto University School of Arts, Design and Architecture, Finland; Academy of Arts, Szczecin, Polen; Estonian Academy of Arts, Estland; Hanyang University, Sydkorea; Vilnius Academy of Arts, Litauen och Moholy-Nagy University of Art and Design från Ungern.
Om huvudparten av utställarna hittills har haft skandinavisk prägel har det varit det motsatta förhållandet för den varje år särskilt inbjudna hedersgästen. Genom åren har man kunnat stoltsera med ett pärlband av högprofilerade internationella formgivare som Guest of Honor. Bland tidigare välkända namn finns Giulio Cappellini, Ilse Crawford, Ronan & Erwan Bouroullec, Naoto Fukasawa, Konstantin Grcic, Arik Levy, Paola Navone, Nendo, Inga Sempé, Paul Smith, Patricia Urquiola.
Senast 2019 var det Shanghai-duon Neri&Hu (Lyndon Neri och Rossana Hu) som skapade The Unfolding Village. Ett projekt med avsikt att uppmärksamma hur den kraftiga urbaniseringstakten i Kina under en tioårsperiod har utplånat över en miljon traditionella byar med dess specifika arkitektur av smala vindlande gångar mellan de hopträngda bostäderna.
Årets mässa presenterar för första gången en svensk hedersgäst; designduon Front, bestående av Anna Lindgren och Sofia Lagerkvist. Under sin tjugoåriga existens har studion nått såväl svenska som internationella framgångar, med samarbeten för bland andra Vitra, Moooi och Swedese. Front har också haft sina produkter utställda på Museum of Modern Art i New York och på Nationalmuseum.
Genom att Front bröt helt med den skandinaviska funktionalistiska traditionen, med sin mer maximalistiska inställning, exempelvis golvlampan i form av en fullskalig häst i gjuten plast, utmärkte sig studion snabbt som en udda nordisk företeelse.
Denna serie plastdjur med lampor och bordsskivor fick utstå mycket kritik. Bland annat rubricerade Sveriges största dagstidning det som “Döden i Milano” där den visades på Salone del Mobile.
- Designscenen nu ser helt annorlunda ut mot vad den var vid den tiden. Om man hade lanserat samma produkt idag skulle det bli en helt annan respons, eftersom det finns mycket större variation och acceptans om vad design kan vara, säger Sofia Lagerkvist.
Idag fokuserar Front mer på sitt yrkes kommunikativa kraft och hur design kan påverka sin omvärld i positiv riktning. Man har också i hög grad tillägnat sig den digitala utvecklingen och dess möjligheter inom formgivning. Studio Front visar sin utställning på entrétorget vid mässans huvudingång.