Tradition och modernitet sammanflätas i den eviga staden

Terrass, Notos restaurang, Warlis skräddarsydda mattor i återvunnen PET. Foto: John Athimaritis

Palazzo Salviati Cesi Mellini, en byggnad med ursprunglig arkitektur från 1400-talet, genomgår nu en omvandling till ett exklusivt hotellboende. Patricia Urquiola fick uppdraget att här skapa en unik atmosfär där tradition möter modernitet.

I sällskap med San Marcello al Corso-kyrkan har denna historiska plats berikats med gammal fin arkitektur och kulturella skatter. Patricia Urquiola har blivit anförtrodd uppgiften att dekorera och försköna den historiska byggnaden och förvandla det till det Six Senses-kedjans första Urban Hotel i Rom.

Designkonceptet är signerat av Patricia, som har översatt hotellkedjans varumärkesvärden till ett projekt inspirerat av genius loci. En samtida vision där historia och romersk klassicism finns i detaljerna, från materialavslutningar som travertin och cocciopesto till möbler och tillbehör.

b
Imponerande trappa i byggnaden. Foto: John Athimaritis
b
Lata Suite, terrass 4, Warlis mattor från Levante och Khadi Foto: John Athimaritis

De privata terrasserna på sviterna är fyllda av medelhavsvegetation, bland vilken avkopplingsområden dyker upp bland lövverket. På golvet på terrassen i Lata Suite finns mattor från Levante- och Khadi-kollektionerna: båda i 'w-proof'® syntetisk fiber, resultatet av Warlis forskning om handvävningar och deras tillämpningar för produkter med stor visuell påverkan och hållbarhet.

Palatsets terrass, som upptas av restaurangen Notos, är platsen med störst scenisk påverkan, där den imponerande arkitekturen i den eviga staden kan uppskattas i kontakt med naturliga element och harmoniska möbler; här ramas olika områden in på golvet av anpassade mattor i återvunnen PET, tillverkade av Warli, baserat på en exklusiv design av Studio Urquiola, som ekar geometriska mönster, typiska för romerska golvbeläggningar.

b
Notos takterrass, Warlis specialdesignade matta i återvunnen PET. Foto av John Athimaritis

 

b
Skymningslyktor i opalblåst glas och satinfinishat rostfritt stål. Foto: John Athimaritis