I år återkom Unopiù till Salone del Mobile med syfte att inte bara visa upp nya kollektioner och installationer, utan även att påbörja en ny era i företagets resa.
Med nytillsatta Beniamino Garofalo som VD och Claudio Costamagna som ordförande presenterade företaget två nya kollektioner och produkter och företagets senaste inredningslösningar. Dessutom deltog de i Fuorisalone med egna utställningar och specialanpassade installationer.
Unopiùs monter var inspirerat av arkitekten Luis Barragáns verk. Calvi Brambilla & Partners hade översyn över projektet, med styling från Studio Salaris.
Jordiga väggar och släta ytor avlöste varandra med trädetaljer och som tillsammans skapade en texturerad miljö. Senapsgula och brända siennatoner utgjorde en bakgrund för de nya produkterna som ställdes ut. Vertikala öppningar och varierande takhöjder lät ljuset strömma in och skapade värmande naturliga effekter. En lång terrass blev scenen för Davos-kollektionen, medan de andra nyheterna hade sina egna dedikerade områden och i mitten var en perforerad trävägg placerad.
Fuorisalone
Det italienska inredningsföretaget har också deltagit i Fuorisalone genom sin egen utställning i Brera, en specialinstallation längs gatan via Tortona, i stadsdelen Tortona i Milano. Gatan var anpassad för företaget Explora Journeys, huvudsponsor för Archiproducts — och dekor för alla de terrasserna på Salvioni Milano Durini-konceptbutiken.