Hållbar design med lokalt material på Röhsska museet

Skåp av Hermine Blixt och Bildhuggarmästare Emilia Lehrgrafven och Kakelplattor K147 av Darja Nordberg och Hjobergs Kakelmakeri/ Foto: Gustav Wijk

Utställningen Des&Do! på Röhsska museet i Göteborg lyfter fram hållbar design från Västsverige. Produkter, möbler och konsthantverk skapat med fokus på återbruk och lokala material visas från 30 maj till 4 augusti 2024.

– Här får du möta nya och överraskande lösningar på skåp, kuddar, kakelplattor, blåst glas, tapet, objekt för taktil och sensorisk träning, brädspel och svarvade jättevaser, säger Anna Elzer Oscarson från SPOK Västra Götaland, som curerat utställningen.

Samarbeten för hållbar produktion

I Des&Do! presenteras fjorton designers i samarbete med fjorton unika tillverkningsföretag från Västra Götaland. Nyutexaminerade formgivare har arbetat tillsammans med etablerade designers för att utforska olika material och tekniker, såsom kakelmarmorering, tapettryck och glasblåseri. Varje team har utvecklat en ny produkt, idé eller koncept med fokus på hållbarhet och lokala resurser.

b
Parkbänk av New Order Arkitektur & Mölltorps Gjuteri. Foto: Gustav Wijk

Modern tolkning av en klassisk parkbänk

Genom Mölltorps Gjuteri har New Order Arkitektur skapat en modern tolkning av en klassisk parkbänk i gjutjärn. Samarbetet har fördjupats genom studiebesök och workshops, där Mölltorps expertis inom gjuteri har varit avgörande för designen. Bänken, gjord av gjutjärn och robust oljad ek.

Kuddar av restmaterial

Sophie Jungkvist, textildesigner, och Boma Väveri har skapat kuddar av spillmaterial från Ekelunds i Horred. Vanligtvis slängs fransiga stadkanter, men de bestämde sig för att återanvända dem. Kungsbacka Daglig verksamhet hjälpte till med att nysta spillet. Bomas mekaniska vävstolar tillåter större materialfrihet och möjligheten att väva kuddfodral i ett stycke. Resultatet är en ny väv med lurvig yta, gjord av spillmaterial. Färger från handdukar och filtar får nytt liv och ger kuddarna ett unikt uttryck.

b
Kuddar av Sophie Jungkvist och Boma Väveri
b
Kakelplattor K147 av Darja Nordberg och Hjobergs Kakelmakeri. Foto: Gustav Wijk

Kakelplattorna K147

Hjobergs har en lång historia av marmorerat lergods. Med inspiration från marmoreringen har Darja Nordberg och kakelmakeriets samarbete haft stor fokus på teknik, färg och mönster genom att använda sig av den japanska Nerikomi tekniken. Processen att skapa en i förväg designad mönsterbild i en teknik som i sig, både är slumpartad och planerad, har varit lekfull, utmanande och undersökande. Ett stort arbete har lagts ner på att hitta rätt färgkompositioner för att skapa en fin färgdynamik. Resultatet är ’K147’ färgstarka kakelplattor med egen tolkning av marmorering. 

b
OstronTerrazzo av Anna Hörling & Herrljunga Terrazzo. Foto Gustav Wijk

Ostronskal blev konststen

Industridesignern Anna Hörling och Herrljunga Terrazzo har tillsammans utvecklat en metod för att förvandla ostronskal till användbar terrazzo, en typ av konststen. Resultatet, kallat OstronTerrazzo, används i bordet Toröd som visas i utställningen. Inspirationen hämtades från rivningsmaterialet vid Anna Hörlings hus på Tjörn, särskilt den gamla betongen med snäckskal. Detta ledde till idén att skapa en ny form av terrazzo - OstronTerrazzo - där snäckskalen från det invasiva japanska ostronet Cassostrea Gigas ersatte den vanliga stenkrossen. Anna Hörlings experiment resulterade i en terrazzo med en organisk och marmorerad effekt.

– I ljuset av högaktuella frågor som rör hållbarhet och klimat ser vi allt fler rörelser inom formområdet som adresserar detta i praktiken. Det är därför väldigt roligt att kunna visa Des&Do! på Röhsska museet under sommaren, som verkligen lyfter den mångfald av samarbeten mellan designers och tillverkare som just nu tar form i Västra Götaland, säger Nina Due, museichef.

Skåpet blev en kanvas för hantverk och berättelser

Emilia och Hermine funderade över hur bildhuggeri kan moderniseras och hur relationen mellan formgivare och tillverkare kan förändras. Emilia ville utforska ett format bortom det traditionella, medan Hermine var intresserad av hantverk, utforskande och oväntade metoder. Tidigt i projektet föddes idén om att skapa ett skåp, vilket skulle fungera som en plattform för både hantverk och berättelser. Efter många tester och prototyper landade de i ett skåp som sammanfattade hantverk och tradition med en modern touch, där drömmar och uttryck fick utlopp.

b
Skåp av Hermine Blixt och Bildhuggarmästare Emilia Lehrgrafven. Foto Gustav Wijk
b
Tapeten Howdy av Maria C Bernhardsso och Ulricehamns Tapetfabrik. Foto: Gustav Wijk
b
PiscisCouture av SLOYDLAB och Matilda Hunyad. Foto: Olof Händén