En okänd, färgexploderande modernist under klubban

Edvard Andersson – en färgexplosion, del II går under klubban den 26 augusti. Foto: Stockholms Auktionsverk

Den 26 augusti inleds den andra delen av temaauktionen "Edvard Andersson – en färgexplosion" på nätet. Auktionen omfattar fyrtio verk av den mindre kände modernisten Edvard Andersson från Helsingborg. Trots att hans verk har fått större erkännande utomlands, har han hittills inte varit särskilt välkänd på hemmaplan. Hans konst har visats på prestigefyllda utställningar i Köpenhamn, Paris och Biarritz.

Den första delen av auktionen, som också var en del av Anderssons kvarlåtenskap, genomfördes i Blå Hallen i slutet av juli. Vid det tillfället såldes samtliga verk och auktionen uppnådde det som kallas en "white glove" – en term som indikerar att alla objekt såldes utan återbud.

– Det märktes att Edvard Anderssons verk och konstnärskap rönte en enormt stor uppskattning i Höganäs, men det var också tydligt att knappt någon visste vem han var. Och det gällde även kunniga branschkollegor. Det var ju samma sak för mig när jag introducerades för den här samlingen som hans familj förvaltat under lång tid. Jag överraskades då både av omfånget och verkens jämna kvalitet. Det är helt otroligt att ett sådant konstnärskap bara fått ligga undangömt under så många år, utan att någon har plockat upp det där det hör hemma, säger Joakim Geiger.

b
"Odysseus" av Edvard Andersson. Foto: Stockholms Auktionsverk

Sedan 1980-talet har det funnits ett växande intresse för svenska konstnärer från sekelskiftet. Konstnärer som Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén och GAN har fått ökad uppmärksamhet under denna period. Geiger har själv arbetat mycket med att lyfta fram dessa konstnärer.

– Edvard Andersson är en klassisk modernist, men han är samtidigt eklektisk på det sättet att han lånar uttryck från andra konstnärer och omsätter det till något eget. I färgsjoken kan man se influenser från hela det modernistiska avantgardet – Matisse, Picasso, Brecht, Miró – och färgskiftningarna påminner väldigt om Sonia och Robert Delaunay. Alla konstnärer inspireras av varandra, men bara briljanta konstnärer lyckas göra det till sitt eget konstnärliga språk och det är just det som gör Andersson så väldigt intressant!

b
"Danserska" av Edvard Andersson Foto: Stockholms Auktionsverk
b
"Gestalt" av Edvard Andersson. Foto: Stockholms Auktionsverk

Källa: Stockholms Auktionsverk