Vestres Kongs bänkar i kollektivtrafiken

Sittbänken Kong Foto:Vestre

På två av de viktigaste knutpunkterna i Stockholms kollektivtrafik – Stockholm City och Stockholm Odenplan – kan resenärer och besökare nu slå sig ner på en av de hundratals Vestre-bänkar som placerats ut på alla plan i stationerna.

Citybanan är en pendeltågstunnel under centrala Stockholm i Sverige som används av Stockholms pendeltåg. Linjen är 7,4 kilometer lång, dubbelspårig och elektrifierad. Den har två stationer: Stockholm City, som ligger direkt under T-Centralen, Stockholms tunnelbanas centralstation, och Stockholm Odenplan. Linjen öppnade under sommaren 2017.

 

Syftet med att bygga Citybanan var att avsevärt förbättra trafikgenomströmningen till och från södra Stockholm. Citybanans miljö befinner sig 60 meter under mark och vattennivå och är uppdelad i tre nivåer: biljetthall, mellanplan och plattform.

Ett projekt med en massiv daglig genomströmning av människor kräver en välkomnande miljö och gott om platser för att vila eller vänta. Trots det placerades inte särskilt många sittplatser ut när Citybanans stationer byggdes.

– De sittplatser som installerades upplevdes som knappt anpassade till resenärsmiljö och svårtillgängliga, vilket ledde till en drös av klagomål, säger George Aho, som är Trafikförvaltningens affärsförvaltare för Citybanan.

 

– Kravställningen på tillgänglighetsanpassade sittplatser uppfylldes. Detta ledde till att jag såg ett behov av fler sittplatser och en möjlighet att erbjuda en bekvämare upplevelse på stationerna.

Valet föll på Vestres Kong-serie, designad av Allan Hagerup. Kong har ett robust och tidlöst uttryck, inspirerat av de skandinaviska urskogarnas orörda natur.

– Min vision var att samtliga resenärer, stora som små, och oavsett om deras resväg är kort eller lång, ska ha möjlighet till en bekväm sittplats medan de inväntar sin resa. Vi sökte efter väldesignade och robusta sittplatser som funktionsmässigt skulle klara av att anpassas till våra brand- och tillgänglighetskrav, samt vara tillräckligt robusta och långsiktigt hållbara, säger George Aho, och fortsätter:

– Kulörerna valdes utifrån ett ”coffee house- tema med den mörka valnötskulören och mörkgrå metalldetaljer som ger en varm och inbjudande känsla.

 

Social och inkluderande mötesplats
Vestres VD Bjørn Fjellstad berättar att den här typen av projekt är en möjlighet att visa vad Vestre står för och vad man vill att möblerna, och miljöerna de placeras i, ska förmedla till de tusentals människor som passerar och använder dem dagligen.

– Det här är ett projekt som vi är otroligt stolta över. Sverige är en viktig marknad för oss och vi har länge haft en närvaro i Stockholms stadsbild. Vi är stolta över att få in våra Kong-bänkar på pendeltågsstationerna. Stadens befolkning förtjänar att ha bra möbler att vila på i väntan på sin resa till nästa destination. Det är därför vi vill skapa trevliga platser för en liten paus i en hektisk vardag.

Tidspressad montering nattetid
När arbetet är klart kommer 210 Kong-bänkar ha placeras ut på alla plan i de två viktiga knutpunkterna i Stockholms kollektivtrafik. Möbleringen av Stockholm City färdigställdes under våren 2024 och Stockholm Odenplan får sina bänkar under hösten 2024.

Själva utplaceringen av möblerna medförde en viss utmaning då det inte finns många timmar på dygnet då stationerna inte är fulla av resenärer. Därför var leveransen och monteringen tvungen att ske nattetid.

– För ha så lite trafikpåverkan som möjligt var den enda möjligheten till montering att arbeta cirka två timmar under trafikfri nattetid, förklarar George Aho.

En av Vestres vägledande visioner är att skapa sociala, hållbara och inkluderande miljöer där människor kan interagera. Därför har möblerna också ett tydligt inkluderande syfte att kunna bidra till att skapa arenor för vardagsdemokrati. Helt enkelt välkomnande platser där människor kan träffas på ett sätt som överbryggar sociala, kulturella och ekonomiska skillnader. Utformningen av mötesplatser i städer har stor inverkan på hur stadsrummet används, och av vem.

– Tågstationer är bra mötesplatser i sig själva. Med bra, välkomnande och bekväma sociala ytor får du möjlighet att prata med en ny eller gammal bekantskap medan du väntar på tåget. Det är med sådana demokratiska mötesplatser vi vill förändra världen, ett grannskap åt gången, säger Bjørn Fjellstad.

 

 

Om Vestre
Vestre är en av Nordens ledande producenter av stadsmöbler och har i över 75 år skapat sociala, hållbara mötesplatser för miljontals människor. Hållbarhet, närproducerade material och minsta möjliga miljöbelastning är centralt i möbelproduktionen. Vestre är ett norskt familjeföretag som nu leds av den tredje generationen Vestre. Produkterna tillverkas i Norge och Sverige, och levereras i nästan 200 olika färger med livstidsgaranti mot rost.

Fabriken i Torsby i Värmland är designad av arkitektkontoret Snøhetta, som står bakom internationella prestigeprojekt som biblioteket i Alexandria, 9/11 Memorial Center i New York, San Fransisco Museum of Modern Art och Operahuset i Oslo. De ritade även Fredsbänken som Vestre och Hydro skapade under 2019 på uppdrag av Nobel Peace Center. Vestre har utnämnts till ”Årets merkevarebygger” av Norsk Industri och omtalas som ”Best for outdoor furniture” av det prestigetyngda design- och livsstilsmagasinet Monocle.

I juni 2022 öppnade Vestre den nya fabriken The Plus Colour and Wood Factory i Magnor i Norge. Fabriken, som är ritad av ledande arkitektkontoret Bjarke Ingels Group, är den mest miljövänliga möbelfabriken i världen och är även Norges största investering inom möbelindustrin på årtionden.

Hållbarhet genomsyrar allt som Vestre gör – oavsett om det handlar om materialval, miljöcertifieringar, teknologiska innovationer, nya fabriker eller socialt engagemang. Man har också bestämt sig för att uppfylla FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling i Agenda 2030. Vestre arbetar aktivt för att minska koldioxidutsläppen i värdekedjan, samtidigt som man försöker öka spårbarheten och transparensen genom hela värdekedjan. Förutom att arbeta med sin egen värdekedja stödjer Vestre även externa initiativ som svarar mot hållbarhetsmålen med 10 procent av sin årliga vinst.