Hållbar inredning i Eskilstuna -återbruk

Från vänster; Louise Gabrielsson tf hållbarhetschef på Swecon Group, Anna-Karin Kjellin från anca inredningsarkitekter, Ulf Hellström vd på Swecon och Pontus Magnusson projektledare på Swecon foto Swecon

Inredningen på Swecons nyrenoverade huvudkontor i Eskilstuna uppfyller de högsta hållbarhetskraven och reflekterar engagemanget för en mer cirkulär och resurssnål ekonomi. Genom att prioritera återbrukade möbler och material har Swecon minskat miljöavtrycket avsevärt, samtidigt som en mer funktionell och inspirerande arbetsmiljö har skapats.

Swecon har under en längre tid varit framgångsrikt, och som en följd av det har personalstyrkan ökat dramatiskt under senare år, något som ställt högre krav på en effektivisering av huvudkontorets arbetsytor. Beslutet togs därför i början av 2023 att den drygt 10 år gamla byggnaden intill Volvo Customer Center i Eskilstuna skulle anpassas och uppdateras för en aktivitetsbaserad och hållbar kontorsmiljö.

– I första hand har möbler från tidigare inredning återanvänts, vilket inte bara ger ett unikt och personligt uttryck, utan också bidrar till att minska behovet av nyproduktion, säger Ulf Hellström, vd på Swecon.

Där det varit möjligt har inredningen kompletterats med återbrukade möbler som noggrant valts ut för att passa de behov och designkrav som önskats. Ett tydligt exempel på detta är de mötesrum som helt och hållet möblerats med återbruksmöbler, vilket understryker Swecons åtagande inom hållbarhet och långsiktig resursanvändning.

Vid inköp av nytillverkade möbler har Swecon varit noggrant selektiva, med fokus på att endast välja produkter som uppfyller företagets högt ställda hållbarhetsmål. Möbler från nordiska tillverkare har valts, till största delen svenska, som är miljöcertifierade och tillverkade lokalt, vilket minskar transporternas klimatpåverkan och främjar en mer hållbar produktion.
 

 

– För att sätta skillnaderna mellan att köpa nytt och återbrukat i perspektiv har Swecon även uppskattat utsläppen av växthusgaser associerade med de två alternativen. Jämfört med om de återbrukade möblerna hade köpts nya och svenskproducerade istället så visade beräkningarna på en skillnad i utsläpp på 12,5 ton koldioxidekvivalenter. Det motsvarar ungefär 100 flygresor från Stockholm till London, säger tf hållbarhetschef Louise Gabrielsson på Swecon Group.

De material som använts är noggrant utvalda för att minimera det ekologiska fotavtrycket. Ett konkret exempel på innovativa hållbara val är de möbler som finns i Swecons lounge. Här har banbrytande material använts som kombinerar plastavfall från haven och fibrer från kaffebönans skal – en restprodukt från kaffeindustrin. Denna lösning både minskar plastavfallet i våra hav och ger ett nytt liv åt material som annars skulle ha blivit bortkastat.

För att ytterligare förstärka företagets insatser och hållbarhetsprofil är den vackra belysningen i entrén tillverkad av återvunnen plast. Det textila golvet, som bidrar till en tyst och behaglig arbetsmiljö, är också tillverkat av återvunnet material och är 100 % återvinningsbart.

Detta innebär att hela kontoret inte bara är utformat med fokus på funktion och estetik, utan också med ett långtgående ansvar för miljön och framtida generationer.

– Valet av ett aktivitetsbaserat arbetssätt kontra ett traditionellt innebär även det miljövinster, då vi annars hade behövt bygga ut och fått en större byggnad att värma upp, säger projektledare Pontus Magnusson.
 

 

Närodlat samarbete

Som inredningsarkitekt valde Swecon ett närodlat samarbete i projektet med inredningsarktitekten och arbetsplatsstrategen Anna-Karin Kjellin och hennes team från Torshälla-baserade anca inredningsarktitekter, vars eget kontor var nominerat till "Sveriges snyggaste kontor 2023".

Med hjälp av medarbetare från Swecon utvecklades det grundläggande konceptet, och samtidigt genererades ett kulör- och materialprogram för rumslig användning. Företagets värdeord TRYGGHET, ANSVAR och KREATIVITET trattades ned till ett rumsligt anpassat uttryck.
 

 

 

Fyra grundpelare som utstrålar fyra viktiga önskade intryck togs fram. Ledorden; ”Wow”, ”Innovation”, ”Trivsel”, ”Kul på jobbet”, ”Stolthet” och ”Styrka” representeras av olika paletter av material och kulörer, som sedan har applicerats i inredningen beroende på rumstyp och syfte.

Det nyrenoverade kontoret invigdes vid inflyttningen den 25 november 2024.