Årets upplaga av Stockholm Furniture Fair erbjuder fyra tankeväckande utställningar som undersöker aktuella teman inom design, innovation och samhälle. Alexander Lervik skapar ett filosofiskt utforskande av ljus och färg, medan Olsson Lyckefors tar oss bakom kulisserna för en inblick i den kreativa, arkitektoniska processen. I Lunds universitets "Plastic Perspectives" får besökare möjlighet att utforska plasten som material, medan "Italia Geniale," kurerad av ADI Design Museum, visar ett stort urval av ikonisk och nutida italiensk design.
Årets utställningar på Stockholm Furniture Fair spänner över ett brett spektrum av ämnen från innovativ design till ett utforskande av samhällsfrågor och den kreativa processen.
"Light Doesn’t Exist" av Alexander Lervik
I Alexander Lerviks utställning får besökarna utforska ljusets natur. Vad är ljus och hur uppfattar vi det? "Light Doesn’t Exist" är en filosofisk utställning som strävar efter att beskriva ljusets olika egenskaper. I samarbete med Stockholm Lighting Company har Lervik experimenterat med ljus och färg och skapat fyra kuber där besökare kan uppleva olika aspekter av dagsljus, mörker, reflektion och färg.
– Det finns egentligen inget ljus, det är ett fenomen som uppstår i betraktarens öga precis som att färg först uppstår när ögat nås av reflektionen från ett föremål, säger Lervik. Dagsljuset är livsviktigt för oss människor, samtidigt som mörkrets existens är avgörande för att vi ska kunna uppfatta ljuset.
"Practice Unfiltered" av Olsson Lyckefors
Med "Practice Unfiltered" tar det svenska arkitektkontoret Olsson Lyckefors besökarna bakom kulisserna och ger en sällsynt inblick i den dagliga, opolerade verkligheten på ett arkitektkontor. I en värld där arkitektur ofta presenteras som en perfekt, färdig produkt vill de störa narrativet genom att visa upp tidiga skisser, ofullständiga idéer och de många turer som definierar ett projekts resa.
Genom att dela dessa råa och formativa stadier hoppas Johan Olsson och Andreas Lyckefors kunna inspirera till en djupare förståelse för hantverket.
– Arkitektur är inte en rak väg; det är en resa full av utmaningar, överraskningar och upptäckter. Det är i dessa stunder av osäkerhet som verklig kreativitet och expertis sätts på prov, vilket ofta leder till oväntade och anmärkningsvärda resultat, säger arkitekterna.
Utställningen kommer att visas i en paviljong ursprungligen ritad av Olsson Lyckefors för Papershell. För Stockholm Furniture Fair 2025 har paviljongen återuppbyggts i nära samarbete med Södra och Papershell med banbrytande, hållbara material såsom CLT (cross-laminated timber) och prototyper av Papershells fasadpaneler. Efter mässan kommer paviljongen att påbörja en ny resa och omplaceras på andra platser.
"Plastic Perspectives" av Lunds universitet
Trots sin korta historia har plasten kommit att spela en central roll i vårt moderna samhälle. Idag finns plast överallt, från haven till yttre rymden – och den är omöjlig att ta bort helt.
"Plastic Perspectives" ställer kritiska frågor om människans relation till materialet. Utställningen, kurerad av Julia Hertzman från Formprocess, undersöker biobaserade råmaterial, cirkulära system och smart användning av plast. Den presenterar verk från tio designers och forskare som frågar, genom design, konst och arkitektur, hur, när och varför materialet bör användas i framtiden.
Verken är inspirerade av forskningsprogrammet STEPS vid Lunds universitet (Sustainable Plastics and Transition Pathways). Projektet är finansierat av Formas och genomförs i samarbete med forskare, Form/Design Center, Konstfack och Formprocess.
Utställningsdesign av Julia Hertzman, Formprocess, i samarbete med Astrid, Bolon, Polykemi och Toniton.
"Italia Geniale" av ADI Museum och Italienska Kulturinstitutet
"Italia Geniale" hyllar den italienska designens bestående arv och innovation genom historiska klassiker och samtida projekt. Utställningen, som visades för första gången på Dubai Expo 2021 och nu omarbetas för Stockholm Furniture Fair, belyser italiensk kreativitet och hantverk genom fem teman: rörlighet, hälsa och välbefinnande, fantasi, relationer och arbete.
ADI Design Museum har kurerat utställningen som fungerar som ett slags manifest för italiensk industridesign. Museet rymmer hela samlingen av Compasso d’Oro, ett designpris grundat 1954 av Gio Ponti för att hylla design gjord i Italien. Från sina samlingar har ADI valt ut både ikoniska och samtida objekt, varav många har tilldelats det prestigefyllda priset.
Mer än 60 varumärken kommer att representeras , med tidlösa verk från Ferrari, Poltrona Frau, Flos, Artemide, och Olivetti, samt banbrytande innovationer som de från Arduino och Mogu. Utställningen är ett initiativ av italienska utrikesdepartementet i samarbete med italienska ambassaden i Stockholm, italienska kulturinstitutet i Stockholm och ITA (Italian Trade Agency).