Framåtanda och nyskapande på Greenhouse

Greenhouse började med en utställning av Ung Svensk Form med prisbelönt, ung design. Emilie Palle Holm hade omgestaltat traditionell origami inom ramen för modern jacquard-vävning i föränderliga, skulpturala objekt. Stiligt!

Det är alltid givande att gå runt på Greenhouse och se alla unga designers alster. Även i år var det 32 designers om ställde ut i egna montrar vid sidan av 22 designskolor. Det bjöds på lekfullt utforskande, experimenterande och framför allt innovationer.

Text och foton Sylvia Hardwick

b
Elever vid Beckmans Designhögskola ställde ut möbler de skapat med företagen Mitab, EFG, NC Nordic Care och som här Storängen Design. Palett är en bänk och en pall som kan bilda olika kombinationer. Av Chatrine Schumacher, Edward Weinhofer och Svea Tisell. Mjukt och organiskt formspråk.

De enskilda formgivningarna var från Sverige och våra grannländer men också långväga designer fanns på plats i egna montrar. Hoppas de fick fruktbara kontakter!

Konstfack och Henriksdal

I bostadsområdet Henriksdal i Stockholm, byggt 1964-69, ska nu en del hus rivas och ge plats för nya bostäder. Konstfacks utställning med namnet Reinventions handlade om hur man bevarar och bejakar det som försvinner när det rivs. Studenterna åskådliggjorde detta närmande experimentellt med objekt och nya metoder, med minnen av det förgängliga. Monterns väggar av sönderrivna väggar antydde uppbrott. 

 

b
Moo-chair i glasfiberlaminat-fiberglas är influerad av en kos gestalt. Lekfullt av Georg Södling på HDK-Valand.

Trä stort som vanligt

Beckmans tidigare samarbete med möbelföretag fortsätter, i år med EFG, Mitab, NC Nordic Care och Storängen Design. Flera projekt hade utförts i trä, bland annat Palette som var en pall och bänk som kunde sammanfogas på ett smart sätt.

På Malmstens linje Möbelsnickeri fanns ett vackert Minnesskåp i trä med en detaljrik intarsia i valnöt, lönn och björk, som var en skildring av en dröm. Ambitiöst!

Också hos HDK Valand Campus Steneby fanns intarsia. En kul möbel för att ändra sitt sittande och inte alltid inta samma position var där ”pallen” i trä och grov manchester.

 

b
Moa Adrian, Malmstens, Möbelsnickeri, med sitt Minnesskåp i ett samarbete med designstudenten Joel Bauer. Moa har arbetat konstnärligt förut och nu ”målat” en dröm i intarsia i valnöt, lönn, björk och mässing.

Andra material

Hos HDK-Valand fanns en rolig fåtölj som levde. Chia-frön hade slagit rot och bildade gröna, spirande fläckar på slingrande, tjocka ”rep” av garn. Kanske inte som stol för viss vattning var väl nödvändig.

Rolig vad också Moo-chair i glasfiber som faktiskt såg ut som en svart-vit ko som man kunde sitta i. Montern hade samlingsnamnet Making Transparency. Elevernas utforskade posthumanism var snarare berättelser. Okonventionellt om humanitet och natur.

På textilfronten sågs en härlig matta, skapad av 12 avgångselever från Handarbetets Vänners skola som vävt varsin bit. Den så kallade jubileumsmattan firar Handarbetets Vänner som fyller 150 år 2024.

 

b
Jorid Ljungberg, Konstfack, har skapat Nesting, ett skåp med metallställning och tyg med broderier med associationer till Henriksdal, där hus ska rivas och nya byggas.

Några modiga satsningar

Originella möbler och belysningar fanns hos många av de designer som hade en egen monter. Till exempel var möbler med snörmakerier högst personligt hos en kvinnlig designer från Colombia/USA.

En mycket elegant hylla som kunde vara rumsavdelare fanns hos en man från Nederländerna och flera stolar i snillrik form väckte intresse, bland annat en knallblå sådan formgiven av en norrman.

 

b
Norrmannen Edvin Klasson från Oslo, med sin knallblå stol i ett enda stycke. Edvin har fått en rad priser för sin design, ofta präglad av humor.