I maj släpper det norska designvarumärket Heymat The Iconic Women Collection, ett exklusivt samarbete med New York-baserade designduon Sight Unseen. Kollektionen inkluderar två inomhusmattor med abstrakta kompositioner.
Mattorna är inspirerade av framstående kvinnliga designers genom historien och skapade av Sight Unseens grundare Jill Singer och Monica Khemsurov.
Både Heymat och Sight Unseen är designföretag grundade av kvinnliga entreprenörer, med en lång historia av att lyfta fram kvinnor och främja inkludering. Samarbetet ses som en möjlighet att hylla några av 1900-talets betydande kvinnliga designers, vars bidrag till designhistorien har varit underskattade i jämförelse med deras manliga kollegor.
Inomhusmattorna är avsedda att placeras innanför ytterdörrar, altandörrar eller balkongdörrar. Kollektionen består av två mönster som erbjuds i tre färgställningar och två storlekar.
– För båda designerna hämtade Singer och Khemsurov inspiration från ikoniska möbler av inflytelserika kvinnliga designers från 1900-talet. De utforskade olika perspektiv och synvinklar för att skapa nya former som fångar essensen hos dessa banbrytande designers, och arbetade sedan med vårt interna kreativa team för att omforma dem till abstraktioner i antingen två eller tre solida färger, förklarar Sonja Djønne, VD och grundare av Heymat.
Designduon Sight Unseen. Foto: Heymal