Kvänum presenterar Liljencrantz for Kvänum, ett nytt kök signerat Louise Liljencrantz. Köket, som är det anrika köksvarumärkets första samarbete med en extern designer, utmärks av en distinkt design och skickligt hantverk utfört i äkta material som trä och sten. Louise Liljencrantz beskriver sitt kök som ”Old Victorian manor goes Japan”.
Det nya köket har en rustik och sparsmakad karaktär med stort fokus på naturmaterial. Med raka linjer och räta vinklar har formgivaren skapat ett kraftfullt koncept i tidlös stil. Luckorna har en smalram med skarp profil och ett djup med infräst grepp i överkant, som ger den betsade eken en tropiskt varm lyster. Snickerierna består till största del av underskåp med vagn och låda. Lådorna är fodrade med nubuck, ett läder där utsidan har slipats matt och mjuk. I övrigt sker förvaring på öppna hyllplan och i vitrin, tydligt och praktiskt med form och funktion i ett. Kökets enkelhet betonar detaljerna –som hyllans pelare med sin mittsektion i mörkare ton, vilken lyfter fram det asiatiska temat. Hyllan kan varieras på oändligt många sätt.
Louise Liljencrantz kommer ursprungligen från modebranschen och har etablerat sig som inredningsdesigner. Hon släppte sin första möbelkollektion 2017 och slog då även igenom som designer. Lyriska kritiker lovordade hennes design som skulptural, elegant och lekfull.
–Jag får mycket inspiration när jag reser. Köket kan beskrivas lite som en blandning av Downtown Abbey och Japan. Jag älskar idén att kunna vara någon annanstans och fortfarande här. Min design utgår ifrån enkelheten i råa material som raffineras och omformas, samtidigt som det genuina bevaras, säger Louise Liljencrantz.
I vitrinen Ramel har pelaren från den öppna hyllan adderats som ett genomgående dekorativt element i form av en pilaster. Därigenom har formgivaren satt sin personliga prägel på skåpet och skapat en möbel i harmoni med kökets helhet. Utöver Ramel finns den släta luckan Brahe som tillval.
Ovanför spishällen svävar en kåpa klädd i marmorerad portugisisk kalksten. Bänkskiva och bord är skapade i samma material, och finns även i kinesisk kvartsit. Dessutom har formgivaren ritat ett lägre bord i sten med utrymme för teppanyakihäll, omgiven av en låg sittgrupp. Allt med en känsla av den nästan ceremoniella atmosfären kring en japansk måltid.Liljencrantz for Kvänumssten och trä kombineras gärna med textilier i ull, linne och bomull. Ljusa textilier i form av gardiner och draperier eller fria kompositioner ger ett mjukt och rörligt intryck som kontrasterar det hårda och fasta.