Lilla Småland upcycling pall finns numera på plats på Röhsska museet i Göteborg, väl synlig direkt intill entrén. Lilla Småland ingår i ”Nytt i samlingen” där Röhsska museet visar upp ett urval av de senaste årens nyförvärv av formgivare och konstnärer som skapat uppseendeväckande design. I museets basutställning finns även pinnstolen Lilla Åland och stolen Vardags, formgivna under 40-talet av Carl Malmsten (1888-1972), och tillverkade av Stolab. Passande nog var det just på Röhsska som Malmstens stora genombrott hos allmänheten kom.
Den 23 februari öppnade Röhsska museet i Göteborg igen efter två års stängning, där omfattande renovering genomförts. Under premiärhelgen kom 3.600 personer för att åter igen kunna uppleva Sveriges enda specialmuseum för design och konsthantverk. I samband med öppningen presenterades tre tillfälliga utställningar och en ny basutställning.
Stolabs möbler representerar nutid…
Lilla Småland upcycling pall, formgiven av Marie-Louise Hellgren, har i denna premiärutställning fått en central placering strax intill museets entré. Pallen ingår i ”Nytt i samlingen”, där Röhsska museet visar upp ett urval av de senaste årens nyförvärv av formgivare och konstnärer som skapat uppseendeväckande design.
…och dåtid
Som besökare kan man sedan gå vidare till basutställningen ”Röhsska museets formhistoria – 1800 till idag”. En permanent utställning som visar upp det bästa ur museets samlingar och där det ges möjlighet att upptäcka många tidstypiska, berättande former och designklassiker, däribland Carl Malmstens pinnstol Lilla Åland och stolen Vardags. Båda formgivna under 40-talet och i utställningen får de representera det folkhem som då byggdes upp. Då, liksom nu, tillverkades dessa möbler av Stolab, som en av Malmstens utvalda så kallade nyckelverkstäder.
Carl Malmstens stora genombrott startade just här
Redan under 30-talet tar Malmsten strid mot funktionalismens sterila avarter. Och han tar plats i etablissemanget genom sina tydliga åsikter, möbler och inredningar Det dröjer dock innan hans stora genombrott hos allmänheten kommer och det sker här, på Röhsska museet 1956 under utställningen ”Levande svensk tradition”. Det var då Malmsten för första gången visar möbler som han ritat och anpassat för serieproduktion i syfte att kunna säljas genom möbelhandeln och på så sätt bli tillgängliga för en större kundkrets. I detta syfte ville han dra fördel av den industriella möbelproduktionen utan att för den skull eftersätta kraven på hantverk och kvalitet.