Takvåning med utsikt över Milano

Terrassen och takvåningen i två våningar i kvällsljus, belyst med spektakulär ljusdesign.
Terrassen på dagtid med sittgruppen i förgrunden. De vita stolarna och Cove-soffan, gjord av Francesco Rota (för Paoloa Lenti), matchar perfekt den grå golvbeläggningen och trädgården som reser sig vertikalt, designad av Hortensia Garden Designers.
Den specialdesignade trappan leder upp den privata nivån och är designad av B & A arkitekter. Trappan har en konstruktion av mässing och trappsteg av Silk Georgette-marmor.
Sittgruppen och det öppna vardagsrummet med stora skjutdörrar öppnas upp till terrassen och det inkommande dagsljuset skapar ett rum utan gränser för inne och ute. Fåtöljerna Confident är designade av Piero Lissoni (för Living Divani) och sidobordet Belle av Sebastian Herkner (för Classicon).
Vardagsrummet och den öppna spisen, inbyggd i väggen av marmor från Petrified Wood Luxury-utgåvan (av Antolini), med en infattning av Portoro-marmor. Soffan Williams är designad av Damiane Williamson (för Zanotta) med ”Capri 2013” ovanför (foto: Francesco Jodice).
Den mer privata delen av terrassen, med stolar och soffa kallade Teatime, designade av Francesco Rota för Paola Lenti.
Kvällsutsikt över hustaken i Milano. Stolarna Teatime är designade av Francesco Rota för Paola Lenti, bordet Strap är designat av V.Cassasco för Paola Lenti.
Badrummet med spegeln Luxor 775, designad av Roberto Lazzeroni för Antonio Lupi, och sidolamporna av mässing designade av Gio Ponti (1960).
Utsikt från sovrummet, i bakgrunden Duomo-katedralen.
Sovrummet med valnötsträväggar där glas- och mässingsinfattningar döljer en walk-in-wardrobe. Golvet är av ek, sängen Talamo är designad av Damian Williamson (för Zanotta). Stolarna P21 Chinotto är designad av L.Caccia Dominioni (1973) och producerad av Azucena. Mattan är av Gio Ponti (1954) och producerad av Molteni & C.
Entrédelen till takvåningen med träväggsenheten, designad av B & A arkitekter. Golvet är av Silk Georgette-marmor. Stolarna P21 Chinotto är designade av L.Caccia Dominioni (1973) och producerade av Azucena. Bordet D, 555,1 är designat av Gio Ponti (1954) i utgåvan Molteni & C. Ljusarmaturen är designad av Eileen Gray (1930) för Classicon.
Sovrummet med den öppna trappan i bakgrunden.
Köket med golvplattor designade av Gio Ponti (1950) i Riggola-upplaga. Stolarna Superleggera är designade av Gio Ponti, bordet Tulip av Earo Saarinen för Knoll och lampan Canopy 422 av Francesco Rota, producerad av Oluc. I bakgrunden står ett skåp från 50-talet.
Duschen med vägg av Lapis Blue Extra-marmor, spegeln Luxor 10117 av Antonio Lupi och handfatet Etoile av Devon & Devon. Lamporna Mariastella är designade av Fontana Arte.
Matsalen med matsalsbordet Campo d'Oro, designat Paolo Palluco och Mirelle Rivier, och producerat av De Padova. Stolarna Flow är designade av J.M. Massaud och producerade av MDF Italia. I bakgrunden konstverket Trittico av Caroline Gavazzi.
Den stora terrassen med en öppen matplats i bakgrunden.

Projektledning: Anna Barile

Arkitekt: Antonio Ottoboni  

Foto: Andrea Martiradonna

Översättning: Simon Matthis

 

Projektet har förverkligats åt en japansk kund, förälskad i Italien, som ville ha italiensk stil i sitt hem för sina återkommande vistelser i Milano.

Lägenheten är ett takvåning i två plan med magnifik utsikt över Milanos Duomo-katedral och en underbar terrass.

– Vi har projekterat en total restaurering genom att omvandla den tidigare undermåliga konstruktionen till ett rum fyllt av ljus, vilket skapat en fantastisk utsikt över staden.

–Vi gav nya proportioner till fasaden som vetter mot Duomo-katedralen. Där har vi designat stora glasfönster och en balkong på översta våningen. Sedan täckte vi hela exteriören med förstklassig vit Lasa-marmor och grå Cardoso-sten för att rama in två av fönstren.

Utsidan är avsiktligt rationalistisk som en hyllning till byggnadens stil; penthouset ligger i ett hus byggt 1937.

Utemöblerna, av Paola Lenti e B & B Italia, har valts ut för att matcha de arkitektoniska linjerna och trädgårdsdesignen.

En “grön” vägg har fått utgöra gräns mot grannarna.

På den bakre terrassen, med utsikt mot San Babila-torget, restaurerade vi den befintliga yttre fasaden, byggd i klassisk italiensk stil och skapade en mer intim sittgrupp utomhus.

Inomhus finns några hyllningar till modernismens mästare, anpassade till samtida smak. Vi designade en Mondrian-inspirerad trappa, täckt med bränd, borstad och handvaxad massing. Trappstegen är gjorda av Silk Georgette-marmor med satinerat utseende, liksom golvet i vardagsrummet.

Längs korridoren vid ingången och i en del av vardagsrummet finns italiensk valnötträpanel dekorerad med mässingsinfattningar; den rymmer teknisk utrustning, användbara skåp, en tillfällig säng, en stor platt-tv samt bokhyllor och en minibar; En del av det är bakgrundsbelyst i varma toner av justerbara LED-lampor. I en panel har vi satt upp en antik etsning som illustrerar Venedigs Canal Grande, av Giovanni Brustolon utifrån en tidigare Canaletto-ritning.

Bredvid Zanotta-soffan återfinns eldstaden med infattning av Portoro-marmor och inbyggd i en vägg täckt av förstenat trä. På väggen i bakgrunden finns två bilder av Capri gjorda av Francesco Jodice.

På Campo d'oro-matbordet, producerat av DePadova, står en glasblåst ljuskrona designad av konstnären Laura Bethan Wood, från Nilufar, och på väggen finns en triptyk av konstnär Caroline Gavazzi.

I detta hem finns många referenser till den stora Gio Ponti, i möblerna och finishen.

I köket är inredningen vintage- och medelhavsinspirerad med hjälp av de plattor som Ponti utformade för hotellet Parco dei Principi Hotel på 1950-talet, Chiavarine-stolarna som matchas med tulpanbordet från Knoll, ett gammalt, restaurerat skåp och den blå lapis lazuli-marmorn som även använts i gästbadrummet.

På översta våningen finns det stora sovrummet och badrummet.

Här används italiensk valnötträpanel, dekorerad med färgade glasskivor, bronserad mässing och en bronsspegel, som döljer en walking closet, en garderob och en stor roterande dörr.

Sängen ligger framför ett stort fönster med utsikt över Duomo-katedralen och intill den – där man kan slappna av och njuta av den fantastiska utsikten – två små Chinotto-fåtöljer designade av Caccia Dominioni och en Cassina-schäslong i begränsad upplaga gjord av Charlotte Perriand med Louis Vuitton-läder. På golvet ligger en koskinnsmatta i lapptäcksmönter från Ponti.

I det privata badrummet har handfat gjorts tillverkade i Calacatta guldvinkarmarmor.