Unikt hållberhetsverktyg och prisad design hos Kinnarps

Kinnarps Foto: Lasse Olsson
Kinnarps Foto: Lasse Olsson
Kinnarps Foto: Lasse Olsson
Kinnarps Foto: Lasse Olsson
Kinnarps Foto: Lasse Olsson

Poäng i hållbarhet, prisvinnande produkter och en rad välbesökta aktiviteter – det var några av inslagen som präglade Kinnarps deltagande på Stockholm Furniture & Light Fair 2018.

 

Besökarna var många och nyfikna i Kinnarps monter under Stockholm Furniture & Light Fair. Hållbarhet kombinerat med design genomsyrade såväl aktuella produkter som de aktiviteter som Kinnarps genomförde under veckan. Som grund till hållbarhetsperspektivet finns The Better Effect Index – ett unikt verktyg som bedömer produkters hållbarhet. Verktyget är utformat utifrån de områden som olika målgrupper pekat ut som viktiga ur ett hållbarhetsperspektiv och varje område bedöms på en poängskala 1-3. Det skapar en öppen och tydlig bild av produktens hållbarhetsprestanda. Kinnarps hållbarhetskoncept kring årets pressevent med paneldiskussionen OPEN MINDS fick stor uppmärksamhet och det bjöds på en rad intressanta synpunkter. Gäster var Gert Wingårdh, prisbelönt arkitekt, Louise König, utsedd till årets hållbarhetschef i Sverige 2017, Erik Huss från tankesmedjan Fores, Johanna Ljunggren, hållbarhetschef på Kinnarps, samt Robert Petersson, Vd på Kinnarps. Moderator var Renée Nyberg från TV4, (svensk television).

 

En annan uppskattad aktivitet var också det pressevent för utländsk press som Kinnarps arrangerade tillsammans med Visit Stockholm, UD och Stockholmsmässan i sitt showroom i Sickla, Stockholm under tisdagen. På onsdagen medverkade Johanna Ljunggren, Sustainability Manager på Kinnarps, som möbelbranschens representant i TMF:s (Trä och möbelföretagen) paneldebatt med temat ”Hur ska svensk möbelindustri bidra till att rädda världen?”.