Tisdagen den 4 september öppnar det japanska livsstilsvarumärket MUJI dörrarna till sin nyrenoverade butik i Åhléns City i centrala Stockholm. Butiken, som var MUJI:s första butik i Sverige, öppnades 2004, då som en franchise under Åhléns. Sedan dess har MUJI Europe vuxit och väljer därför att nu driva verksamheten själva och lansera två nya produktsortiment för Sverige.
– Vi var mycket glada när vi 2004 började arbeta med Åhléns som förstod och stödde vår företagsfilosofi, då vi själva inte hade möjlighet att expandera till Sverige. Sedan dess har vi haft ett starkt samarbete med Åhléns, som fortsätter idag, säger Ryosuke Ino, försäljningschef för MUJI Europe, och fortsätter:
– Ser vi på de nordiska länderna är Sverige ett av de ekonomiskt starkaste. Det är också ett land som vi känner har en liknande förståelse och filosofi om enkelhet som Japan och MUJI. Vi har därför beslutat att återta MUJI-verksamheten från Åhléns, men att expandera butiken och produktutbudet och arbeta närmare lokalbefolkningen och marknaden, för att kunna erbjuda ett större utbud till våra svenska kunder.
I samband med öppningen lanserar MUJI även sin höst och vinter-kollektion i butiken. Den cirka 230 kvadratmeter stora MUJI-butiken kommer att erbjuda heminredning, skönhetsprodukter och modetillbehör, men också två för Sverige helt nya produktkategorier: mat och hudvård.
MUJI:s vattenbaserade hudvårdsserie har föregåtts av omfattande forskning och utveckling, för att få fram bästa tänkbara kvalitet på vattnet. Utvecklingsgruppen begav sig till de djupa grottorna i Kamaishi i Iwate-prefekturen i Japan. I Kamaishi sipprar regn och snö genom berget i en filtreringsprocess som tar runt tio år, vilket ger ett extremt rent vatten. Processen skapar ett väldigt mjukt vatten med låg alkalinitet, nästan samma som mänskliga tårar, och har därför en unik förmåga att tränga genom hudskikten för att ge fukt.
MUJI lanserar även en kollektion matvaror i form av färdigrätter producerade i Europa, snacks och sötsaker som kommer att säljas i butiken i Åhléns.
– Eftersom MUJI inte är ett specialiserat livsmedelsföretag, påverkas vi inte av vilka ingredienser vi behöver använda när vi producerar våra produkter. Vi kan utveckla livsmedelsprodukter baserat på vad som smakar gott ur kundens perspektiv, säger MUJI:s Food Division team i Japan.
MUJI är känt för sina estetiskt diskreta vardagliga föremål, kläder och hushållsartiklar, och har över 900 butiker runt om i världen. I över 25 år har MUJI:s produkter sålts i Europa. Den nyrenoverade MUJI-butiken i Åhléns City kommer att bana väg för en ny 1200 kvadratmeter stor butik i Åhléns City i Stockholm, som är planerad att öppna sommaren 2019. Framöver planerar MUJI att öppna en ny butik om året i Sverige.