Med passion för mat

Santa Maria i Mölndal har tagit ett unikt grepp och öppnar upp sin lunchrestaurang för externa gäster. Flytten till ett nytt kontor gav inspiration och tillfälle att tänka i nya banor. Idag är restaurangen en intern succé och en möjlighet att sprida och bjuda på Santa Marias smakupplevelser.

Det var i samband med att Santa Maria under våren 2016 flyttade till ett nytt aktivitetsbaserat kontor i Mölndal som man bestämde sig för att prova något nytt. Utifrån ett helhetsbaserat koncept har man skapat en restaurang där besöket genomsyras av företagets passion för mat.

Smaken som drivkraft Santa Maria är i dag ett ledande smaksättningsföretag med 900 anställda. Företaget har en gedigen historia som sträcker sig 100 år tillbaka i tiden. Med ett innovativt tänk öppnar man nu en restaurang för såväl medarbetare som allmänhet. Hittills har restaurangen blivit en succé internt och man väntar spänt på när den öppnas för besökare.

-Det är fantastiskt god mat, vi är väldigt stolta! Vi har tagit ett större grepp och fokuserar på att det är en restaurang, inte en personalmatsal, berättar Eva Berglie, kommunikationschef på Santa Maria.

Men det är inte bara maten som ska smaka gott. På Santa Maria är man noga med att restaurangbesöket ska ge en god eftersmak miljömässigt, till exempel ifråga om ventilation och uppvärmning. Dessutom har flytten inneburit en hög grad av digitalisering vilket leder till minskade utskrifter och därmed lägre pappersförbrukning.  

Upplevelse för alla sinnen

I arbetet med färgsättning och materialval kring restaurangen utgick arkitekterna från Santa Marias matbilder. Målet var att skapa en välkomnande och omhändertagande känsla. Ett koncept som skulle vara genomgående i allt från lobby och restaurang till konferensrum och matstudio.

- Vi vill att både personalen och besökarna ska känna en helhet och samhörighet, säger Katarina Söderström, inredningsarkitekt, Krook & Tjäder.

Man arbetade med de mustiga färger som känns utmärkande för Santa Maria, nämligen tegelorange, turkos, grönt och starkt ceriserosa. Som bas använde man kaffelatte färg på väggar och dörrar. Målet är att Santa Marias smakupplevelse ska kunna upplevas med alla sinnen.