Modern Classic Steneby från Kvänum

Höstens nyhet är köket Steneby i konceptet Modern Classic. Foto: Kvänum

Modern Classic Steneby är ett kök med en djärv ny tappning av sköna stilen Swedish Grace fast ett sekel senare - gracilt, enkelt, lekfullt och naturligt. 

Kvänum, Skandinaviens ledande tillverkare av premiumkök, visar upp sitt unika hantverk. Höstens nyhet är köket Steneby i konceptet Modern Classic. 

Steneby är en klassisk modell som fått en nätt och smal ram. Årets kulörer är Mylla, Mossa, Storm och Mistral, mörkt och ljust, jordbundet och luftburet. Det nya odlingsskåpet för inomhusbruk är utfört som en smäcker vitrin med träram i antikbehandlad ek.

 

bild
Odlingsskåpet för inomhusbruk. Foto: Kvänum

"Steneby är länken mellan traditionellt snickeri och ett modernt uttryck", säger Per Fernholm, designer, Kvänum

Den senaste versionen av Modern Classic är en skön mix av gammalt och nytt. Handmålade snickerier med innanförliggande lucka, dolda gångjärn, bredare lådor och ribbade hyllplan för öppen förvaring är uppdaterade klassiska markörer som gör sig i både äldre och yngre hus med lantlig atmosfär.

 

bild
Foto: Kvänum

Kunglig ek från Visingsö
I Kvänums inredningar återfinns ädellöv som alm, ask och ek. Eken skördas på Visingsö i en del av den kungliga skog som anlades på 1830-talet av hovjägmästaren af Ström. Syftet med planteringen var att säkra tillgången på timmer åt flottans varv och skeppsgårdar. Stammarna kvistades regelbundet och ekarna fick växa sig raka och höga för att bli råvara till köl, spant, däck, bryggor och akterkastell. Men så blev det inte. Först 1975, långt efter att det sista regalskeppet avseglat, kunde de äldsta ekarna börja avverkas. Idag fälls endast ett fåtal träd per år. Lådorna i samtliga Kvänums kök är utsökt hantverk i anrik ek från Visingsö.

bild
Foto: Kvänum

Swedish Grace
Modern svensk formgivning fick sitt internationella genombrott vid Parisutställningen 1925. Den inhemska varianten av art deco, tjugotalsklassicismen, lät sig inspireras av svenskt 1700-tal. Stilen beskrevs som enkel, sval och elegant; den brittiske skribenten P. Morton Shand myntade senare begreppet Swedish Grace. Svenska paviljongen i Paris ritades av Carl Bergsten, en av rörelsens förgrundsgestalter tillsammans med arkitekter och formgivare som Gunnar Asplund, Sigurd Lewerentz, Carl Malmsten, Axel Einar Hjorth, Simon Gate, Edward Hald, Estrid Ericson, Sven Markelius och Uno Åhrén. En del av dem skulle bara några år senare göra banbrytande insatser som förspråkare för funkis, andra skulle förbli funkisens svurna fiender livet ut.

 

bild
Foto: Kvänum
bild
Foto: Kvänum