"En stark kvalitetskultur under ständig utveckling, uppmuntran till delaktighet, engagemang och ansvar samt att studenterna äger sin utveckling." Konstfack är den första högskolan i Sverige som fått samtliga delar i sitt interna kvalitetssystem bedömda som tillfredsställande och uppfyllda i Universitetskanslersämbetets (UKÄ:s) granskning. Detta efter att ett tjugotal av landets universitet och högskolor fått sina respektive kvalitetssäkringsarbeten synade i ett arbete som pågår sedan 2017 fram till 2022.
Konstfacks rektor Maria Lantz är lika glad som stolt:
– Vi vet ju att vi är bra, men att tydligt visa detta genom vilka processer vi har är en utmaning som vi nu har rott iland. Att Konstfack imponerar ser vi tydligt i den fina återrapportering vi fått. Bland annat sägs att "det är bedömargruppens uppfattning att lärosätet präglas av en stark kvalitetskultur som är under ständig diskussion och utveckling". Målet med Konstfacks interna system för kvalitetssäkring är att få syn på det vi gör, hur vi gör det och dela de resultat som vi uppnår. Det lyckas vi med i hög grad enligt bedömargruppen, berättar hon.
Gruppens uppfattning är vidare att Konstfack "uppmuntrar till delaktighet, engagemang och ansvar hos lärare, övrig personal samt studenter och doktorander". Att studenternas aktiva roll i utbildning och examination är en naturlig del av pedagogiken omnämns på olika ställen – studenterna "äger sin utveckling". Ett styrkeområde är hur kvalitetssystemets resultat kommuniceras. Som exempel nämns det kvalitetsseminarium som arrangeras av Utbildnings- och forskningsnämnden, där utbildningsprogram vid alla institutioner presenterar (goda) exempel från sina respektive kvalitetsarbeten.
En annan styrka är Konstfacks målinriktade och strategiska satsning på konstnärlig forskning och forskningsanknytning, pedagogisk kompetensutveckling och hur de hänger samman och kompletterar varandra. Detta är särskilt glädjande med tanke på pågående arbete med ansökan om forskarexamensrättigheter. Positivt är också bedömargruppens uppfattning om att "anställningsformen med visstidsförordnanden och deltidsanställda yrkesverksamma lärare ger förutsättningar för flexibilitet i förhållande till kompetensförsörjningsbehov och en förståelse för betydelsen av kontinuerlig ämneskompetensutveckling".
Avslutningsvis konstateras att Konstfack "genom ett målmedvetet, insiktsfullt och transparent arbete har lyckats skapa ett system för kvalitetssäkringsarbete som enligt bedömargruppen ger utmärkta förutsättningar för att röra sig i riktning mot den vision och de mål som har formulerats".
– UKÄ:s rapport pekar på det positiva med att systemet hålls levande, att förändringar och prioriteringar görs vid behov. Och det fortsätter vi med, avslutar Maria Lantz.