Originaldetaljer bevaras på Arena Sergel

Arena Sergel med bevarade bankvalvsdörrar från när SEB huserade i byggnaden.

Det som idag utgör en av Sveriges mest moderna och nydanande co-workingytor, Arena Sergel, har medvetet fått behålla sina iögonfallande originaldetaljer från en svunnen tid då SEB huserade i byggnaden. Originaldetaljerna utgör mer än en estetisk tillfredsställelse och hållbar inredningsdesign, de berättar en historia.

Kanozi Inredning & Design har i ett tätt samarbete med entreprenörer och leverantörer, arbetat med inredningsprojektet Arena Sergel för Vasakronan sedan 2018. Nu är projektet i mål.

–  Eftersom Sergelhuset är en historisk plats med många kvarvarande originaldetaljer, startade vi upp projektet med att gå igenom den antikvariska rapporten som Tyréns hade tagit fram. Genom den rapporten kunde vi planlägga arbetet framöver gällande vilka befintliga material och artefakter som var viktiga för oss och för Vasakronan att framhäva och vilken känsla vi ville behålla från förr. Vi har lagt stort fokus vid att behandla de äldre lokalerna med respekt, samtidigt som vi har breddat interiörens uttryck och lyft in Sergel torgs många olika kontraster i vårt projekt, berättar Thea Foss Henriksen, handläggande inredningsarkitekt på Kanozi Arkitekter.

Ett noggrant detaljarbete med hänsyn till byggnadens historik, resulterade därmed i en unik och modern arbetsplats med en minst sagt säregen berättelse om när SEB var ensam hyresgäst i nästan 50 år.

Själva byggnaden uppfördes i början av 60-talet längs Hamngatan, Malmskillnadsgatan och Sveavägen och ritades av arkitekten Kjell Ödeen. Den ursprungliga idén var att integrera både affärslokaler liksom restauranger i byggnaden, men när SEB flyttade in i början av 1970-talet blev bankens behov av lokaler så pass påtagligt, att deras verksamhet senare kom att dominera hela huset. SEBs främsta intresse för lokalerna var möjligheten att kunna samla alla sina medarbetare under ett och samma tak, samtidigt som det citynära läget lockade förstås. I husets nedersta plan byggdes ett av vårt lands största bankhallar som någonsin har byggts i Sverige, med bankfacksvalv i extravagant natursten. Bankhusen, vid denna tid, byggde ofta sin karaktäristiska arkitektur genom stora volymer och påkostade fasader och interiör.

 Befintlig marmor möter ny marmor i trappa och på pelare. Originaltrappa och handledsstänger har blivit restaurerade.

Nu när SEBs verksamhet flyttat ut, har den ursprungliga idén om att öppna upp och inkludera mer publika ytor och företag realiserats, däribland Kanozi Inredning & Designs två olika projekt för Vasakronan, dels den moderna co-workingytan Arena Sergel och dels Vasakronans huvudkontor. För att möjliggöra detta har det genomförts ett helhetsgrepp kring effektiv ytplanering, energieffektivisering och tekniska installationer. Med en varsam hand har de nya, moderna lokalerna fått behålla sin forna glans i de minnen som SEB lämnade efter sig, som bankvalvsdörrar, vintagebelysning, statyer och Bror Marklunds unika grindar.

–  Det gamla bankvalvet fick behålla sina bankvalvsdörrar och utgör därmed en riktigt pampig entré till det nya mötesrummet. Inne i mötesrummet riktade vi uppmärksamheten mot det bevarade marmorgolvet med hjälp av en stor spegel i taket på ungefär tre meter i diameter, berättar Thea Foss Henriksen.

Det bevarade marmorgolvet som Kjell Ödeen valde till det forna bankvalvet, torde tillhöra ett av de mest exklusiva marmorgolv som någonsin lagts i en svensk byggnad enligt den antikvariska rapporten som Tyréns har tagit fram.

 

De unika grindarna av Bror Marklund har även de förstärkts med en spegel – fast bakom – och blivit belyst både ovan- och underifrån för att ge ett mer dramatiskt uttryck. Belysningen kan dessutom skifta kulör efter behov och agera stämningshöjare beroende på önskad uppsyn.

 

De gamla tapeterna av Olle Nyman, som tidigare fanns i den gamla gästmatsalen, har ramats in med hjälp av Ciceron och blivit upphängt som konst i de olika mötesrummen på Vasakronans kontor.

–  Vi har jobbat tätt ihop med husarkitekterna Sweco och Equator under projektets gång och fått ihop de byggtekniska detaljerna genom ett riktigt bra samarbete med NCC och Zengun, vilka har jobbat hårt för att förverkliga vår vision och det är vi mycket tacksamma för, säger Thea Foss Henriksen.

Foton: Kanozi Inredning & Design

 Pelarna har vid mötet mot taket målats gula för att förstärka takhöjden.