Nu samlas expertis inom ljudmiljö, kontorsmiljö samt ren möbel- och inredningsdesign i nybildade Götessons Design Group. Med tre varumärken, 43 designers och produkter på 52 marknader är ambitionen att förena styrkorna och växa tillsammans.
– Det här är vårt sätt att växa internationellt på ett klokare, snabbare och mer hållbart sätt, säger koncernchefen Emil Johansson.
Under namnet Götessons Design Group kommer den nybildade moderkoncernen samla de tre varumärkena David Design, Akustikmiljö samt Götessons. De tre företagen är alla från Sverige men är verksamma i en mängd länder. Den samlade meritlistan innehåller allt från flygplatser och prisvinnande kontor till operahus och taket i Benny Anderssons studio.
Sedan 2019 har de tre bolagen haft samma ägare, men det är alltså först i samband med den aktuella satsningen som man på allvar börjar utforska korsbefruktning av kompetenser och erbjudanden. Koncernchefen Emil Johansson påpekar dock att det inte handlar om en ihopblandning av varumärkena:
– Tvärtom, det här ska göra det möjligt för vart och ett av våra varumärken att bli ännu tydligare och vassare. Samtidigt som vi kan samarbeta i mycket större utsträckning för att kunna ta mer komplexa uppdrag och större projekt tillsammans.
I den gemensamma koncernen kommer varumärkena kunna dra nytta av varandras säljkanaler såväl som låna idéer och koncept. Till exempel Loop by Götessons – ett hållbarhetskoncept där man ”loopar” produkter i en cirkulär ekonomi istället för att bygga affären på traditionell och linjär konsumtion som börjar i en fabrik och slutar på en soptipp.
Koncernens namngivande företag, Götessons Industri AB, grundades 1984 och har specialiserat sig på innovativa produkter för kontor, hotell och andra arbetsplatser.
År 2015 förvärvade man Akustikmiljö i Falkenberg AB som då hade 25 års erfarenhet av att utveckla ljudabsorberande och akustiska lösningar och produkter. År 2019 förvärvade man också David Design som sedan 1998 producerat möbler, belysning och accessoarer tillsammans med världsledande formgivare.
Nu är ambitionen att hitta synergier inom den nya koncernen för att nå tillväxt med ett mänskligt perspektiv och leva upp till det gemensamma löftet ”Human design, human growth.” Majoritetsägare av Götessons Design Group är Accent Equity Partners AB.