Koyori - nytt japanskt designvarumärke lanseras under Stockholm Furniture Fair 2022

Foto: Hiroshi Iwasaki

Koyori är ett nytt japanskt designvarumärke vars sofistikerade produkter uttrycker en distinkt känsla av japansk estetik. I samarbete med framstående samtida designers från hela världen skapar Koyori kvalitetsmöbler och inredningsdetaljer med både elegant och gränsöverskridande design. Den officiella lanseringen av Koyori sker den 8 februari 2022 under Stockholm Furniture Fair. 

Varumärket Koyori etableras tillsammans med några av Japans ledande möbel- och inredningsproducenter och Koyoris identitet har utformats av den ikoniska brittiska produkt- och möbelformgivaren Jasper Morrison, som är varumärkets Art Directing Advisor. Själva namnet Koyori betyder "tvinnade papperssnören", vilket är det primära materialet i Mizuhiki, de hållbara och dekorativa papperssnören som traditionellt används i Japan för att slå in presenter, speciellt vid festliga och ceremoniella tillfällen. 

bild
Foto: Hiroshi Iwasaki

Alla Koyoris produkter tillverkas genom enastående japansk produktionsteknik och är tänkta att vårdas i generationer och skänka långvarig lycka till sina ägare. Varumärkets första kollektion har designats av Paris-baserade bröderna Ronan & Erwan Bouroullec och den dansk-italienska designstudion GamFratesi.

– Medan den enkla och subtila skönheten hos japanska produkter utstrålar estetik, är dessa produkter ett resultat av hantverkarnas flit, passion och hängivenhet. Designentusiaster kommer därför att uppskatta perfektionismen, engagemanget och omtänksamheten som tillsammans gör varje produkt i Koyori-sortimentet unik, säger Koda Munetoshi, VD för Koyori.