Den evigt blomstrande servisen Mon Amie, som ritades av Marianne Westman en regnig midsommardag, fyller nu 70 år. Lika självklar som midsommartraditionen att lägga sju blommor under kudden, har Mon Amie varit i många svenska hushåll i generation efter generation.
Det koboltblå-blommiga mönstret sägs ha skapats en regnig midsommardag sent 40-tal och är en av de mest populära svenska serviserna genom tiderna. Porslinet som genom historien har dukats fram till både vardag och fest uppmärksammas nu under jubileumsåret.
”Klirret från det blommiga tårtfatet låter precis på samma sätt som för 70 år sedan. Det är fantastiskt hur denna självklara design har fört samman människor under flera årtionden. Rösterna runt bordet, traditionerna och tårtorna är kanske nya, men Mon Amies karaktäristiska mönster är detsamma”, säger Petra Mattsson, Brand Marketing Manager & PR, Rörstrand.
Dukat för framgång
Originalservisen producerades för första gången år 1952 med hjälp av den då 22-åriga Marianne Westman. Hennes ursprungliga dröm var att öppna sin egen keramik ateljé i hemstaden Falun; när hon lite motsträvigt tog fram Mon Amie tillsammans med Rörstrand. Där och då kunde ingen ana hur resultatet skulle blomma ut och för evigt befästa sig i svensk designhistoria.
Som hyllning till designern Marianne Westmans 80-årsdag, år 2008, sattes serien åter i produktion. I en modernare tappning med uppdaterade former på bland annat skålar och koppar. Nu när Mon Amie fyller 70 år vill vi fira tidlösheteten och Rörstrands gedigna historia genom att återigen inspirera människor i alla åldrar med Mariannes blommiga mönster, som alltid piggar upp och aldrig vissnar.