Världens största möbelmässa har återigen ägt rum, nu för 61 gången. Mellan 18 och 23 april besöktes mässans 2000 utställare av 307 418 registrerade besökare från 31 länder. Det är en stor händelse som drar intresserade från hela världen – alla vill komma till Milano och se det senaste, för att insupa de nya trenderna, kanske sedan skapa liknande produkter eller göra beställningar.
Av Sylvia Hardwick
Mässan täcker också design inom de flesta områden – möbler, kök, sovrum, belysning, bad, outdoor, hälsa, arbetsplatser… Årets Euroluce exempelvis visade inte bara intressanta produkter inom belysning utan har alltmer fokuserat på teknologi, hur ljus påverkar människan och hur vi upplever rumslighet. Salone Satellite, mässdelen för designer under 35 år med bland annat 28 designskolor, bjöd också på intressant ung formgivning och framtidsdiskussioner.
Och inte bara på själva mässområdet i utkanten av Milano utan också i centrala delar av staden myllrade det av intressanta utställningar. Många av ”de stora” hade tagit över de historiska palatsen med sina utställ-ningar och hade egna showroom för sina kreativa installationer. Helt röda spårvagnar på stadens gator signalerade mässans betydelse. Vitaliteten var stor, kreativiteten enorm och utbudet bedövande.
Det är ibland svårt att välja vad som är intressantast eller mest nyskapande, men här presenterar vi en rad nyheter att botanisera bland från denna enorma mässa.