I höst satsar Stockholms Auktionsverks Fine Art-avdelning ännu mer på design som område, där specialisten Christofer Wikner utgör ett av de viktigaste tillskotten. Han kommer senast från filialen Stockholms Auktionsverk Globen men under augusti klev han alltså in som specialist inom modern design på Nybrogatan 32.
– I min nya roll jobbar jag med modernt konsthantverk och design, vilket innefattar allt från glas och porslin till möbler och mattor. Det är roligt eftersom det både innebär en bredd när det kommer till föremålskategorier, men är väldigt specifikt vad gäller tidsperiod. Man får tillfälle att se hur de olika uttrycken går in i varandra under en relativt kort lucka i tiden, det ger ett spännande helhetsperspektiv, berättar han.
Christofer började sin yrkesbana i en helt annan bransch, som projektledare inom kommunikation, men växte upp bland Hälsinglands allmoge i en familj som tog sina loppisar på stort allvar. En perfekt grogrund för ett blomstrande designintresse.
– Det här är ett intresse som funnits med mig sedan barnsben och var något jag ägnade mig åt vid sidan av jobbet under många år. Sen gick jag Stockholms Auktionsverks antikskola och efter det kände jag att det kanske kunde bli mer än ett fritidsintresse.
Han sökte in på en kvällskurs och efter det sade han upp sig från sin fasta tjänst och började plugga konstvetenskap på Stockholms universitet. Där han först tog en kandidat och sedan en master i teknisk konstvetenskap. Den sista uppsatsen skrev Christofer under sin föräldraledighet, till stor del med sin då ettåriga dotter i knät, och när den var över började han som värderare på Stockholms Auktionsverk Globen. Att gå från teori till praktik har varit en sömlös övergång, tack vare Christofers personliga intresse som sträckte sig långt utanför konstvetenskapens kurslitteratur.
– Även under åren jag jobbade med kommunikation så följde jag hela tiden auktionsbranschen, gick alltid runt i antikaffärer och på loppisar. Det ger en praktiska kunskaper som kompletterar och många gånger fördjupar det man samlar på sig i skolbänken. Föremålskunskaper är otroligt viktiga att ha med sig både som värderare och specialist. Att ha tagit i föremålen och fått förståelse för dom på ett fysiskt plan, inte bara teoretiskt. Sedan har jag haft stor nytta av att jag älskar att rota i arkiv, så om jag skulle sakna erfarenhet eller information om någonting vet jag oftast hur jag ska hitta det.
Så var till exempel fallet i våras när Christofer fick nys om ett mästerverk, via kunder som egentligen var på besök för att lämna in helt andra föremål. Han fick se målningen på en mobilbild och kände genast hur pulsen gick upp.
– Jag blev så exalterad. Det syntes redan då att måleriet var högklassigt och proveniensen var ju onekligen intressant. Sedan visade det sig att vi kunde bekräfta att det var den store mästaren vi misstänkte som faktiskt var konstnären och att det rörde sig om ett oupptäckt verk sedan nästan 100 år tillbaka. Det var en fantastisk resa att få göra tillsammans med kunden.
Källa: Stockholms Auktionsverk