Svensk ullfiber är ett naturligt och hållbart alternativ, men över hälften av den svenska ullen slängs idag. The Swedish Wool Initiative lanserar nu en cirkulär designguide från Science Park Borås för företag som vill använda svensk ull på ett hållbart sätt. Textil- och modeindustrin går mot en cirkulär ekonomi, och den nya guiden syftar till att dela insikter och ge inspiration för att arbeta med svensk ull. Den täcker praktiska steg relaterade till design och produktutveckling samt generiska aspekter av cirkulära affärsmodeller.
Designfasen är central, där val görs för att påverka produkters kvalitet och hållbarhet genom hela livscykeln. Målet är att hjälpa designers att välja rätt fiber för rätt användning och därmed säkerställa längre hållbarhet och möjlighet till cirkulära kretslopp efter användning, enligt Lena-Marie Jensen, projektsamordnare vid Science Park Borås.
The Swedish Wool Initiative, startat av Axfoundation 2020, strävar efter att skapa möjligheter för svenska varumärken inom mode, outdoor och heminredning att använda högkvalitativ svensk ull. Med den nya designguiden och det tidigare lanserade klassificieringssystemet för svensk ull blir det enklare att dra nytta av den svenska ullen.
Projektet betonar samarbete över hela värdekedjan och öppenhet för innovativ produktutformning. Johan Sidenmark, projektledare för The Swedish Wool Initiative, nämner att guiden är en "guldgruva" med konkreta tips från de som aktivt använder svensk ull, inklusive svenska varumärken som Filippa K, Fjällräven, Klippan Yllefabrik och Tiger of Sweden.