I samband med att Formex öppnande den 22 augusti 2023 lanserades färgvarumärket Cancan, ett nytt initiativ som syftar till att berika färgbranschen och inspirera till större kreativ frihet i en ny era. Bakom Cancan står Nordens ledande färgfackhandel Colorama.
Färgvarumärket är resultatet av en satsning inom färgvarumärke, där ett stort antal individer med unika erfarenheter och expertis kom samman för att omforma färgbranschen och skapa ett varumärke som sätter ny standard.
– Alla revolutioner börjar med att ifrågasätta gamla sanningar. Att lyfta blicken, se på saker från olika perspektiv och bestämma sig. Det sistnämnda är svårt, skrämmande, mödosamt. Men samtidigt som världen ständigt förändras, förändrades Coloramas värld. Nya tider, nya konkurrenter, nya sätt att sälja och nya kunder att sälja till. De stora skiftningarna till trots lever vi fortfarande i en tid där samma typ av väggar målas med samma typ av kulörer, fångade på samma bilder om och om igen. Vi ville inte vara där. Och vi bestämde oss för att riva hela jävla huset och bygga något helt nytt, säger Oskar Klingberg, Cancan.
Världspremiär på Formex
Färgvarumärkets 66 kulörer har tagits fram av världsledande människor inom design- och inredningsvärlden. Chris Martin, chefsdesigner Massproductions; Nadia Tolstoy, inredningsarkitekt Tengbom Arkitektkontor; Fredrik Paulsen prisbelönt möbeldesigner; Ola Carlsson-Fredén, kreativ chef på ljus-studion Helmet Design Studio och inte minst Jenny Clark, en Londonbaserad kulörexpert med globala kunder, är några ur det noggrant handplockade teamet som har utvecklat den färgpaletten där varje färg har en unik historia. I samband med öppningen av Formex fick konsumenter för första gången spana in färgpaletten och ta del av varje kulörs historia genom en utställning.
– Det är inte svårt att sticka ut – det svåra är att sticka ut för att passa in. Vi visste tidigt att vi inte skulle vara ännu ett färgvarumärke. Vi tar ett större grepp om den sfär där färg och målning ingår, och siktar högre. Att välja Cancan handlar inte bara om att välja målarfärg – hela vår existens vilar på att frigöra kreatören som finns inuti oss alla. Och för att vi ska vara det enda valet för en kreativ målgrupp måste vi komma till bordet med något som inte finns idag. En uppmaning där alla idéer och projekt tar avstamp i känslan yes, you cancan, säger Kim Öijerstedt Ander, ansvarig för Cancan.