grundade sin designstudio 2012. De har etablerat samarbeten med både skandinaviska och internationella varumärken, inklusive Georg Jensen, Stelton, Zwiesel och Hästens och har även deltagit i destinationsdesignprojekt, inklusive Icehotel. Nu tar designduon nästa steg genom lanseringen av det egna varumärket Bernadotte & Kylberg, där deras samlade erfarenhet och visioner återspeglas i ny design.
Den första kollektionen under deras eget varumärke omfattar sidenscarfar, ullhalsdukar och plädar av högkvalitativ merinoull och kashmirblandning.
– Vi har ritat produkter åt andra under en lång tid. Det har varit, och är fortfarande en väldigt rolig resa, men vi har alltid sett fram emot att en dag kunna släppa helt egna produkter och vi har arbetat mot det målet under en längre tid. När vi jobbat åt andra har vi tagit in deras varumärkeshistoria, värderingar och visioner när vi skapat produkterna. Det här är något helt eget. Vi har inte behövt ta hänsyn till något annat, varken materialval eller att följa ett visst formspråk. Här är vi våra egna uppdragsgivare. Det är bara kärnan kvar. Därför känns det fantastiskt att nu äntligen få presentera vår första kollektion för världen, berättar Oscar Kylberg.
Designduon har vidareutvecklat sin grafiska profil till ett mönster som nu återfinns genomgående i kollektionen på scarfar, plädar och halsdukar vilket skapar ögonblicklig igenkänning. Färgpaletten går i klassiska färger som svartvitt, beige och ljusgrått, samt innehåller även accentfärger.
– Vi har arbetat mycket med textil och vi gillar det. Därför var det naturligt att landa i textilprodukter till vår första kollektion i vårt nya varumärke. Det är personliga produkter som kan älskas under lång tid och gå i arv. Designmässigt är kollektionen helt sprungen ur vårt DNA och det kommer även att återspeglas i andra typer av produkter i kommande kollektioner där vi lanserar fler produkter för hemmet, säger Carl Philip Bernadotte.
Denna debutkollektion består av textilprodukter som har utvecklats med tanke på genomtänkt design, där materialvalen ligger i centrum. Även om den första kollektionen rör sig inom gränslandet mellan mode och inredning, planerar Bernadotte & Kylberg att expandera det nya varumärket med fler produktkategorier för hemmet.