Höga klubbslag och varierande smakprov från Moderna & Nutida

Höstens upplaga av Moderna & Nutida. Foto: Stockholms Auktionsverk

Imponerande höga klubbslag, rekord, praktskåp, rumslig textilkonst och stort intresse för keramik. Höstens Moderna & Nutida på Stockholms Auktionsverk Fine Art-auktion genomfördes den 13–14 november på Nybrogatan 32 i Stockholm och bjöd på många intressanta föremål och rekordnoteringar. En av dagarnas höjdpunkter blev ett praktskåp av Otto Schulz klätt i rött konstläder, som såldes för en imponerande summa av 660 000 kr. Ytterligare en notering i rekordböckerna inträffade när en vävd tapet av Magdalena Abakanowicz klubbades för en rekordsumma på 1 700 000 kr.

Innovativ design, keramiska mästerverk och konstnärliga textilier dominerade den första dagen av Moderna & Nutida på Stockholms Auktionsverk som dedikerades åt föremålskategorierna möbler, keramik, glas, belysning, mattor och klockor. 

bild
Den vävda tapeten "Pappillon de Nuit" av Magdalena Abakanowicz. Foto: Stockholms Auktionsverk

Katalogens kronjuvel var klätt i rött konstläder och signerat av uppmärksammade formgivaren och arkitekten Otto Schulz. Känd för sitt oefterhärmliga formspråk och vågade estetik. En av den Göteborgsbaserade möbelmakarens mest framstående egenskaper var sättet han utvecklade sina egna tillverkningstekniker som präglade möblernas utseende och som han sedan tog patent på. Just det här är tillverkat med tekniken Bopoint.

– Det här är första gången vi ser skåp klädda i just det här röda konstlädret ute på marknaden, mönstret ”Zodiakens tecken” har vi tidigare bara sett på vit och svart botten. Men oavsett färg eller mönster så är de här skåpen Otto Schulz främsta arbeten, hans pièce de résistance. Förutom att vara oerhört ovanligt och av utsökt kvalitet är skåpet dessutom i fantastiskt skick, framförallt med tanke på vad det varit med om.

– Vi är oerhört glada att kunna ge fortsatt liv till Otto Schulzs skåp, vars gripande historia har berört många hjärtan, säger Ulrika Ruding, chef för konsthantverksavdelningen.

bild
Skåpet "Zodiakens tecken" av Otto Schulz såldes för 660 000 kr. Foto: Stockholms Auktionsverk
bild
Barskåp av Axel Einar Hjorth / "Zodiakens tecken" av Otto Schulz. Foto: Stockholms Auktionsverk

Ulrika Ruding, chef för konsthantverksavdelningen berättar att de hade bland annat en extremt fin samling keramikföremål, med stengodsvaser och skålar av Wilhelm Kåge och Bernt Friberg. De hade även två verk signerade Ulla och Gustav Kraitz – "Flygande häst" och "Tjur" samt två verk som Ulla Kraitz hade gjort i brons, och som aldrig tidigare hade varit ute på marknaden.

bild
"Flygande häst" av Ulla & Gustav Kraitz / Urnan med lock av Wilhelm Kåge från 1951 klubbades för 110 000 kr. Foto: Stockholms Auktionsverk

Keramikavdelningen imponerade med en enastående samling, inklusive flera verk av de populära konstnärerna Wilhelm Kåge och Berndt Friberg. En särskilt framstående händelse var auktionen av Wilhelm Kåges urna från 1951, som såldes för 110 000 kr, långt över det förväntade priset på 40 000–50 000 kr. Strax därefter följde en blå golvvas i harpälsglasyr av Berndt Friberg, som klubbades för 140 000 kr, jämfört med det förväntade priset på 40 000–50 000 kr. Stig Lindbergs skulptur "Trädkvinnan" möttes också av stor entusiasm och såldes för 130 000 kr, vilket markerar den högsta auktionsnoteringen för ett enskilt keramiskt objekt av denna konstnär, noterade Christofer Wikner, specialist på modern keramik.

bild
Stig Lindbergs skulptur “Trädkvinnan” . Foto: Stockholms Auktionsverk

En annan tongivande möbelarkitekt som varit på tapeten och mål för livlig budgivning de senaste åren är Axel Einar Hjorth som också fanns representerade i auktionen. Bland annat med ett riktigt praktskåp som har särskild proveniens från en tydlig brytpunkt i Hjorths karriär – han var anställd som Nordiska Kompaniets chefsarkitekt mellan åren 1927–1938 och lämnade sedan sin tjänst för att starta egen butik på Kungsgatan 30 i Stockholm. Det aktuella barskåpets tillkomst går att datera till just den tiden.

– Om man tittar noga på skåpets bakstycke ser man brännmärkningen AH Hjorth, men det går också att se små skruvhål där NK-brickan en gång monterats. Sannolikt togs den ursprungliga skylten bort och stämplades med Hjorths personliga märkning, för att understryka att skåpet och dess mästerliga hantverk tagit form under hans egen firma.

Ett sällsynt föremål som gick under klubban var Poul Kjaerholms rumsavdelare ”PK III”. De stiliserade skärmarna formgavs redan 1956 och de första versionerna tillverkades för den folkkäre formgivarens privata hem.

– ”PK III” är väldigt unik för sitt utförande och just det här är ett tidigt exemplar som sällan syns ute till auktion. Själva skärmen är tillverkad i 12 separata sektioner av furun Oregon pine och går att dela upp efter tycke och smak, med sin organiska form kan den lysa upp vilket rum som helst och blir som en skulptur i rummet.

bild
"PK III" av Poul Kjaerholm /  Serveringsvagn av Alvar Aalto Foto: Stockholms Auktionsverk

Alvar Aaltos "Bikupa" var en av de starkast lysande höjdpunkterna. Den vitlackerade kupan med genombrutna mässingsbeslag formgavs 1953 men dess karakteristiska form är tidlöst relevant. 

bild
"Bikupa" av Alvar Aalto / Bordslampa av Harald Notini. Foto: Stockholms Auktionsverk

Bland de textila inslagen fanns även två vackra mattor i gobelängteknik som tillverkats för AB Märta Måås-Fjetterström i mitten av 1900-talet. 

bild
"Lovö" av Axel Einar Hjorth / Kandelabrar av Erik Fleming Foto: Stockholms Auktionsverk

Källa: Stockholms Auktionsverk