Första etapperna av Salone del Mobile. Milano

Kampanjturnén för den 62:a upplagan. Bild: Salone del Mobile. Milano

Salone del Mobile. Milano startade sin internationella turné i Paris, med planer att besöka flera europeiska och internationella städer. Evenemanget är inriktat på att locka en bredare publik av journalister och proffs, med fokus på att diskutera ämnet boendet hemma.

Diskussioner kommer att utforska hur konceptet av hemboende ständigt förändras och inkluderar idéer om känslor, mänskliga relationer och hållbarhet.

Turnén började på Cheval Blanc Paris, en moderniserad historisk byggnad med utsikt över Seine och omgivande trädgårdar. I Paris delades nyheter om den kommande upplagan av Salone del Mobile, Milano, inklusive förändringar i layouten, nya digitala tjänster och evenemang som EuroCucina och SaloneSatellite.

Patrick Jouin, en framstående fransk designer, var en speciell gäst på evenemanget och betonade kopplingen mellan designers och Salones vision för framtiden, särskilt inom hållbarhet och digital innovation. Jouin delade sina egna minnen från Salone, där han för första gången visade sitt arbete och mötte likasinnade personer som delar samma passion för design och kultur.

Storbritannien rankas som det fjärde största exportlandet för italiensk inredning – en position som landet har haft både 2022 och 2023. Under evenemanget på det prisbelönta 5-stjärniga Bulgari Hotel London, designat av Antonio Citterio, lyfte de brittiska formgivarna Edward Barber och Jay Osgerby fram betydelsen av experiment, forskning och innovation i både designers arbete och Salone del Mobiles designstrategi.

Barber och Osgerby betonade Salone del Mobiles betydelse och dess utveckling genom åren, från att de själva som studenter på 1980-talet först kom i kontakt med den fascinerande världen av italiensk design genom böcker och tidskrifter. De nämnde att mässan har utvecklats till en plats för gränssnitt med branschkollegor och vänner, växte bortom sitt ursprung i möbelindustrin och blev ett globalt kulturellt spektakel – en hyllning till kreativitet och kultur.

b
Från vänster Jay Osberby, särskild gäst; Gianfranco Marinelli, president Federlegno Arredo Eventi; Marva Griffin Wilshire, ambassadör för internationella relationer Salone del Mobile. Milano; Edward Barber, särskild gäst; Marco Sabetta, general Manager Salone del Mobile. Milano. Foto: Davide Colombino