Tengboms Stockholmskontor är en rosa upptäcktsfärd i kreativitet

Mycket av inredningen är återbrukad från Tengboms förra kontor, bland annat alla mötesbord och stolar. I nästintill samtliga mötesrum är den genomgående kulören grön. Foto: Felix Gerlach

Efter över 15 år i Glashuset vid Slussen har Tengboms Stockholmskontor flyttat till Hagastaden. I en gammal mineralfabrik från 1934 har de byggt en rosa dröm där välmående och kreativitet är i fokus.

Av: Sofia Gad

b
Från caféet ser man in till köket genom det långa fönstret. Köksbänken och installationer är spegelvända och lurar ögat att glasytan är ett stänkskydd i spegelglas.
Foto: Emil Fagander

Tengboms nya kontor i industrilokalen i Hagastaden har en flexibel planlösning och är anpassat för ett aktivitetsbaserat arbetssätt. I entrén möts besökaren av en dynamisk ”arena” med inspirationsytor, inbjudande touchdown-arbetsplatser, soffgrupper, pingisbord, lunchbord, öppet kök och bibliotek. Besökarna välkomnas av en mobil värd som tar emot och guidar gästerna rätt.  

Vi vill att vårt kontor ska vara en mötesplats som känns levande och andas kreativitet. Det ska också vara en naturlig del av vårt varumärke. Vi vill skapa en plats som inspirerar våra kunder och är stimulerande för våra medarbetare, säger Mark Humphreys, kontors- och regionschef på Tengbom.

b
En portal av spegelväggar och spegeltak leder in till den välbesökta ”bakfickan”.
Foto: Felix Gerlach

– Vi har arbetat utifrån en ”show and tell” strategi där vi regelbundet har presenterat förslag för medarbetarna och haft en öppen diskussion för att ge alla möjlighet att komma med input, säger Katya Högberg, uppdragsansvarig arkitekt på Tengbom.

b
En portal av spegelväggar och spegeltak leder in till den välbesökta ”bakfickan”.
Foto: Felix Gerlach

En miljö som inspirerar

För att erbjuda rum och miljöer för alla varianter av arbete är kontoret indelat i zoner, alltifrån öppna sociala ytor till små rum med AV-utrustning för digitalt möte eller enskilt arbete. För den som vill passa på att träna under eller utanför arbetstid finns även ett fullt utrustat gym.

b
En portal av spegelväggar och spegeltak leder in till den välbesökta ”bakfickan”.
Foto: Felix Gerlach

– Färg, material och belysning har varit viktigt för att skapa rätt känsla och atmosfär. Vi har genomgående valt naturnära färger och naturmaterial, vilket forskning har visat är bra för välmåendet. Väggarna är till exempel klädda med plywood eller målade med kalkfärg som är medvetet ojämnt målade för att skapa struktur. Postpandemin har medfört att digitala möten blivit en norm och vi har utvecklat mötesrummen till att bli mer som tv-studios med jämn belysning på ansikten och bakgrundsyta, säger Mark Humphreys.

För att knyta an till tiden då byggnaden var en fabrik har man låtit rör och takinstallationer vara kvar. Det 1 200 kvadratmeter taket som sprutmålats rosa skapar en optimistiskt och varm känsla som bygger identitet.

– Vi har haft David Bowie som inspiration. Han har alltid haft en stark identitet och har vågat gå sin egen väg. När ett förslag kommit upp har vi frågat oss hur mycket ”David Bowie känsla” förslaget har, säger Katya Högberg.

– Vårt kontor är en upptäcktsfärd med många överraskningar. Det är inte för städat eller ”redigerat”. Vi har velat skapa en tillåtande miljö som uppmuntrar till att experimentera och testa idéer, avslutar Mark Humphreys.

b
Personlig förvaring i plywood och specialsnickerier samt återbrukade lås.
Foto: Felix Gerlach