När fintechbolaget Zimpler tog sina nya lokaler i centrala Stockholm i besittning, fick de inte bara sin rumsliga identitet gestaltad, med specialritade snickerier och glasinstallationer, utan de fick även gardiner utöver det vanliga.
Ja så snyggt blev det, att Persiennkompaniet som levererat gardinerna vann Solskyddspriset 2023.
Vi pratar med Ellen Bihl, VD på Persiennkompaniet, som berättar att projektet var ett samarbete med arkitekturstudion Codesign, som de arbetat tillsammans med i många år.
- Vi har verkligen hittat en samarbetsform som fungerar väldigt bra för båda parter. Codesign är precis som vi, otroligt måna om att leverera lösningar som vi med stolthet kan lämna över till en nöjd slutkund, säger Ellen.
Codesign ritade hela inredningen i projektet och anlitade Persiennkompaniet för att tillverka, leverera och installera all hängande textil.
Lokalen är cirka 2000 kvm och i princip varje fasad och alla glaspartier i mötesrummen är utsmyckade med gardiner.
Redan i entrén möts man av en färgsprakande reception och loungedel. Tak och gardinskenor är lackade i en härligt röd, metallisk färg och inredningen bjuder på många spännande material och uttryck.
Kontorslandskapen är designade med en lite mjukare färgskala, men är skönt ombonade med mycket textil och härliga mattor.
Ellen säger att det roligaste med projektet var samarbetet med Codesign. Att de verkligen tog ut svängarna i sina färg- och materialval.
- Så härligt när man vågar välja bort ”safe cards” och i stället försöker återspegla den spännande verksamheten som ska pågå i lokalerna. Kontoret ska vara en plats att inspireras och få energi på, och det har verkligen Codesign tagit fasta på.
Codesign jobbade med målet att skapa en stark gemenskap och inkluderande känsla åt kunden. Persiennkompaniet tog den känslan vidare i uppdraget. Gardiner är förstås viktiga arbetsredskap som är nödvändiga för att det ska bli en bra ljudmiljö och för att till exempel ta bort bländning och ljus, säger Ellen. Men känslan är minst lika viktig.
- Gardiner bidrar otroligt mycket till hela intrycket av lokalen! Att det känns ombonat, att det finns en röd tråd i både utformning och i färgpaletten så att man känner igen sig genomgående, att miljön blir en plats där du som medarbetare trivs och vill vara.
Vi undrar om det fanns några utmaningar med just detta projekt, och då nämner Ellen, att förutom helt ”normala” tighta tidsfönster, är just lite vågade projekt som detta, en givande utmaning.
- När arkitekten gör djärva materialval och väljer tyger som har en struktur och sammansättning som vi inte arbetar med så ofta, så krävs det en extra insats från vår sida för att säkerställa att slutresultatet kommer att bli precis så som arkitektens vision är.
Utmaningar ses inte som negativt på Persiennkompaniet, som på sin hemsida i stället berättar om att 30 års utmaningar givit idéer och håller företaget på tårna.
Vi har ett väldigt långt perspektiv på allt vi gör, säger Ellen. Vi vill ha långvariga relationer till våra kunder, och vi vill leverera lösningar med hög kvalitet som kommer att hålla över tid. Det här förhållningssättet påverkar allt vi gör i vardagen och alla microbeslut som fattas dagligen.
Vinnaren av solskyddspriset röstas fram varje år av Solskyddsförbundets kongressdeltagare och Persiennkompaniet har nu vunnit flera år i rad. Vad är hemligheten med det undrar vi, vad är vinnarkonceptet?
- Jag vet att vi är många i branschen som gör otroligt fina projekt, skillnaden är kanske att vi är väldigt måna om att fotografera och dokumentera det vi gör, funderar Ellen. Vi tycker att våra projekt är för bra för att inte dela med oss av.
Hon tror också att företagets tradition av att samarbeta med arkitekter och inredare spelar roll. Det är samarbeten som går tillbaka till när grundarna av företaget sålde träpersienner till inredningsföretag på nittiotalet.
- Det är långvariga relationer som ger frukt idag, i form av väldigt fina projekt med hög nivå på inredning och design. Kanske är det också dessa relationer som bidragit till att vi är många medarbetare som är intresserade av design själva, och kan vara duktiga rådgivare när det gäller färg- och designval till våra kunder.
På Persiennkompaniet brinner man för att skapa miljöer där människor trivs och mår bra. Det är de vardagliga behoven som vi vill hjälpa till att förbättra med våra lösningar, säger Ellen.
- Långa möten i alldeles för varma konferensrum, skärmarbete i gassande sol, restauranger med ljudmiljöer som gör att man inte hör vad ens sällskap säger; Då tar vi fram den skräddarsydda lösningen!
Ellen Bihl tog över rodret på Persiennkompaniet för ganska exakt ett år sedan. Då hade hon i och för sig tio års erfarenhet av solskyddsbranschen i bagaget, men som ung kvinna i ledande position, är hon än så länge en ganska ovanlig syn i byggbranschen. Med det har mest fördelar med sig säger hon. Det handlar om att kan skapa nya sätt att göra saker på, nya konstellationer och hitta nya perspektiv.
Ellen tycker att det roligaste med det nya jobbet är att få arbeta med att utveckla både medarbetare och företaget i sig; Att smida planer inför framtiden, analysera och tänka kreativt.
- Jag blir inspirerad både av mina kollegor, andra företag i branschen och andra marknader som verkar i samma miljöer som vi, men med andra produkter och lösningar.
På tal om utveckling så händer mycket hos Persiennkompaniet just nu;
- Vi har många roliga projekt tillsammans med våra kunder i pipen, och internt kommer vi att arbeta intensivt med att bli ISO-certifierade inom miljö och kvalitet. Och mitt i alltihop ska vi efter 24 år på samma adress att äntligen utöka och flytta till större lokaler.
Solskyddsbranschen är i en otroligt spännande fas nu tycker Ellen Bihl, där dominansen av mansdominerade fåmansföretag, byts ut mot större spelare med en bättre mångfald. Marknaden förändras och nu gäller det att hänga med. Framför allt i den digitala utvecklingen, men även inom social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Ellen nämner även AI, den stora gröna omställningen och ett tufft läge i omvärlden som kommer att vara mer utmanande än någonsin. Vi kommer att behöva tänka nytt, utveckla oss som bransch, våra produkter och arbetssätt, säger Persiennkompaniets VD och fortsätter:
- Nu gäller det bara att hålla i hatten och fortsätta utvecklas – annars kommer man avvecklas!