Mårten Medbo har för Kosta Boda formgett den exklusiva vasen Ratio, som är slipad på
ett okonventionellt sätt med en diamantsåg. Den geometriskt formade Ratio lanseras på Svenskt Tenn den 24 januari 2019.
I formgivningen av Ratio har Mårten Medbo förändrat sitt sliptekniska tillvägagångssätt radikalt, då han inte använder de klassiska slipmetoderna med slip- och polerskivor utan låter en diamantsåg göra grovjobbet. Den unika tillverkningstekniken ger ett något mjukare och mer levande uttryck än de traditionella slipteknikerna, vilket är fördelaktigt för att ge liv till den mycket strikta geometriska formen som Ratio har. Färg och form har fått en central plats i det sågade glaset, viket är ganska ovanligt för det slipade glaset, som tidigare tillverkats i Sverige.
- Mårten Medbo har den undersökande delen av ett konstnärskap som är intressant när man arbetar med glas. Ett tålamod och känsla både för materialet och för samspelet mellan glasblåsare och slipare. En bra konstnär vet hur man kommunicerar med både sitt uttryck och med människor. Glaset blir något speciellt, unikt och uttrycksfullt, det tycker vi att Mårten har fångat och står för, säger Maria Olofsson Product Manager på Kosta Boda.
Mårten Medbo kom först i kontakt med slipat glas under sin tid på Konstfack under slutet av 80-talet.
Då fick han i uppgift att arbeta med djupslipat glas som inte väckte någon större entusiasm hos honom. Han tyckte att det djupslipade glaset var hopplöst daterat och förknippade det mest med blytunga askkoppar och stela femtioårspresenter. Detta kom att förändras senare under Mårtens karriär då han fick ett stort intresse för hantverket bakom det slipade glaset. Idag har Mårten arbetat med slipat glas i över tio år.
- Precis som i klassiskt slipat glas uppstår alla de optiska fenomen som är karaktäristiska för det, förklarar Mårten Medbo. Det finns vissa spår av 50- och 60-tal i uttrycket även om Ratio tydligast placerar sig i en samtid. Kanske kan Ratio beskrivas som det djupslipade glasets 2.0.
Tillverkningsprocessen
Processen inleds med att ett ämne (glas) med en underfångsfärg blåses upp i hyttan. Sedan kyls ämnet av och tas in i sliperiet där spår sågas vertikalt och horisontellt. Efter det värms ämnet upp och placeras i en av hyttans kylugnar där det sakta hettas upp till strax under 600 grader. Därefter tas det med hjälp av en puntel ut ur ugnen för att sedan åter hettas upp ytterligare. Det är inte en okomplicerad process, dock snabbare och mer rationell än de klassiska slipteknikerna. Poleringen, som ingår i traditionell slipning, kan hoppas över då vasen blir blank av åter-uppvärmningen. Detta alternativa sätt ger också ett något mjukare och mer levande uttryck än de kalla slipteknikerna, vilket är fördelaktigt för att ge liv till den i övrigt mycket strikta geometriska formen som Ratio har. Det uppstår ett spel mellan de båda uttrycken.
Ratio lanseras i tre färger: svart, röd och blå med en upplaga av 100 vaser i respektive färg. Ratio finns till försäljning exklusivt hos Svenskt Tenn från och med 25 januari 2019. Priset är 9 000 kronor. Ratio är ca 25cm höga, 11 cm i diameter och väger runt 5 kg.
Mårten Medbo
Mårten Medbo är en svensk keramiker och glaskonstnär och doktor i konsthantverk.
Han har gått glas- och keramik-linjen samt inredning på Konstfack i Stockholm Han disputerade på Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet 2016.
Kosta Boda
Kosta glasbruk är idag Sveriges äldsta verksamma glasbruk, ugnarna har varit igång sedan 1742. Kosta Boda har idag design- och konstsamarbeten med bl a Bertil Vallien, Anna Ehrner, Kjell Engman, Lena Bergström, Hanna Hansdotter, Maria Vinka, Åsa Jungnelius, Frida Fjellman och Mattias Stenberg.
Idag arbetar 180 man på glasbruket i Kosta, varav 90 hantverkare. En mindre del av produktionen har sedan några år tillbaka tillverkats på andra skickliga glasbruk i Europa. Sedan 1989 ingår Kosta Boda i Orrefors Kosta Boda AB, som ägs av New Wave Group sedan 2005.
Historia
Glasbruket Kosta grundades 1742 och fick sitt namn efter sina grundare, generalerna Koskull och Staël von Holstein – Ko + Sta. De första 150 åren tillverkades fint bruksglas i Kosta. Det var exempelvis fönsterglas, buteljer och dricksglas men också glaskronor och liknande. Bland beställarna fanns kungligheter, adelsfamiljer och välbeställda handelsmän som hade råd med det kostsamma glaset. Glasblåsarna hämtades länge från tyska Böhmen. Det tog många decennier innan svenskarna lärde sig blåsa glas. Vid Stockholmsutställningen 1897 ställde Kosta ut, men fick då kritik för att glaset mest liknande det som skapades ute i Europa. Då föddes idén att anställa egna formgivare. Den idén växte sig snabbt stark och är fortfarande själva grunden för brukets sätt att kontinuerligt utveckla sortimentet.
Den första formgivaren var Gunnar G:son Wennerberg, som började 1898. Därefter har många kända konstnärer verkat på glasbruket, bland annat Sven X-et Ericsson och Ewald Dahlskog. Den första kvinnliga konstnären var Tyra Lundgren som anställdes 1935, och efter det har en lång rad kvinnor verkat här med stor framgång.