Av Annika Silver / chefred Modern Interiör
Pantone presenterade nyligen de tio färgerna som blir de hetaste till hösten och vintern 2018. På Möbelmässan såg vi att en del av dem redan är på gång för leverans i handeln under hösten. Våra svenska möbelproducenter har varit duktiga på att plocka upp de heta färgerna, även om vi också såg ovanligt mycket ljusblått och rosa och även ljus aprikos, en färg som var med i paletten vi skrev om i förra numret.
På mässan, och även hos de unga på Greenhouse, såg vi nu den röda, den orange, den vinröda och något exempel på Martini Olive. Många hade de citrongula tonerna och orange som bakgrund i sina montrar. Lila kommer att bli mycket stort har det förutspåtts. Vi såg en del av den mörkare lila men i mindre omfattning än vad som troligen kommer att efterfrågas. Alla färgerna är säkert mycket fina i sammet, som vi också såg i fåtöljer hos några leverantörer – sammet tror jag personligen blir stort i höst. De ljusaprikosa sofforna blir däremot troligen aningen svårsålda, men de var fina showstoppers på mässan. Den färgen kommer kanske mest finnas i tapeter, gardiner och kuddar. Många tänker nog till innan man beställer en ljusaprikos soffa, och om mannen i huset är med och bestämmer blir det troligen problem. Pantone spår alltså att de tio färgerna kommer att bli de största framöver. För mig känns dock den blågröna Quetzal och den ljust lila Crocus Petal något oväntade.
Pantone fortsätter övergången från de årstidsinriktade trenderna och lägger i stället ett starkt fokus på just färg. Färgerna ska representera våra egon, att vi är kreativa individer. Resultatet blir att icke traditionella val dyker upp i höstpaletten, till exempel Limelight och Crocus Petal. Dessa för vinterhemmet eller vintergarderoben oväntade färger för artisteri och originalitet rejält framåt. Man mixar och kombinerar även färgerna individuellt, så resultatet blir en signatur, en egen look, ett uttryck. Kommande är också att en ton helt dominerar utan att kombineras med andra. Varje specifik färg ger en egen profil, så vi kan vara trendiga även när vi kör på fullt ut.
Årets mässa var mycket välbesökt och utställarna var på ovanligt gott humör. Det var björk och ljusa träslag i nästan alla trendiga montrar och överlag mycket färg på bekostnad av svart och beige. De ”säkra” korten har antagligen omvärderats till andra kulörer. Läs mer om mässan i Trendspan och om de unga designerna i artikeln om Greenhouse. Välkände designern Alfredo Häberli, som vi träffade på, kunde inte motstå att sätta sig i Blå Stations soffa Bob och därigenom ge den nya totaltrenden ett ansikte.