Northern Lighting har funnits sedan 2005 och har med sina lampor lyst upp hemmets alla rum, under Stockholm Furniture Fair 2018 lanserade de ett helt nytt koncept, livsstilsvarumärket Northern. I och med lanseringen av Northern tog varumärket fram en mycket tydlig designprofil med inspiration från det nordiska garga landskapet. I samband med det inledde de ett samarbete med Jotun för att ta fram en egen färg som förstärker och lyfter den första möbelkollektionen.
För att knyta samman Northerns 24 nya produkter ville Morten Skjærpe Knarrum och Jonas Norheim, creative directors på Northern, skapa något nytt. Resultatet blev den nya färgen Nordic Mystic.
Färgen testades på stora ytor i flera olika omgångar innan man hittade den perfekta nyansen. 7613 Northern Mystic är en djup grön färg som ska återspegla känslan att stå i en dimmig skog precis där solen skiner in genom träden mellan trädkronorna.
– 7613 Northern Mystic är verkligen den djupa och lite mystiska färg som vi önskade oss. Processen med att framställa färgen visade sig vara mer tidskrävande än vi hade trott och resultatet är en färg som skapar harmoni runt våra nya produkter, men är också en bra basfärg som kan kombineras med olika färgnyanser oavsett inredning, säger Morten Skjærpe Knarrum, creative director, Northern.