Greenhouserapport Del 2

Grebbestads folkhögskola visade fina träarbeten. Jacob Falk hade skapat detta Stereosideboard i ask och rödbetsad björk för förvaring av skivor. Förs jalusin åt sidan möt man av uppradade skivor som motsvarar ribborna. Snyggt!
Finaste hantverk och vacker form hade Linus Petterssons lilla, sidenlena sidobord i Grebbestads folkhögskolas monter. Det var byggt i vitek och med en låda. Många tittade med beundran!
Malmsten x Swedese är ett samarbete där sistaårsstudenterna i möbeldesign skulle utveckla en stol för stora volymer för offentlig miljö, med låg vikt och som kan hängas eller staplas. Närmast Karl Ingberg Sundsgårds Amber, som är följsam och mångfunktionell med fällbar ryggbricka. Bakom står Ticka, en klappstol av Johanna Björling och Anna G. Magnúsdottir. Fyra ytterligare stolar visades.
Konstfack satsade på samhällsutvecklande objekt, det vill säga för lärandemiljö och fritidsgårdar. Karaktärsstarka förvarings- och sittmöbeln Otto av Martin Thübuck gav associationer till djur, en trogen vän som passar dina saker medan du koncentrerar dig. Lillo och stora Lo längre bort är en möbel för samarbete i olika konstellationer. Skapad av Agnes Hedenström och Ernst Regnström Larsson.
SnickarAkademin i Kristanstad visade en massa hängande, individuellt utformade stolar med samlingsnamnet Uppgift plankan. Varje stol hade tillverkats av en lika stor planka och på en tid av maximalt 40 timmar. Och alla var olika!
Avgångsstudenter på Beckmans hade samarbetat med var sitt möbelföretag. Från vänster Fransson av Anna Herrmann och Lisa Jonsson (Gärsnäs), Fortuna av Jennie Adén och Hanna Stenström (Materia), Kolonn av Klara Hedengren och Lisa Lindh (Massproductions), Kaj av Celine Strömbäck och Ida Björses (Blå Station), Arbor av Madeleine Nelson och Frida Pettersson (Källemo) och Vent av Sarah Hasselqvist och Melinda Urbansdotter (Johanson design).
I Gävle universitets mörka monter Lygophobia hittade vi Fungk med inspiration från skogen. Varje lampskärm är gjord av en 3d-tryckt komposition av trä och plast som bearbetats för hand för att få sin speciella form och unika lyskraft. Designer är Oscar Bendrik, Evelina Ess och Anton Torlén.

Text och foton Sylvia Hardwick

Greenhouse, unga oetablerade formgivares utställning, var som vanligt kreativ. Här visades vitalt nytänkt, gediget hantverk och hållbar kvalitet hos skolorna liksom hos enskilda utställare. Konkreta samarbeten med möbeltillverkare var på plats. Många klart realiserbara möbler skulle kunna produceras redan imorgon. Vibbarna var positiva, trots att Greenhouse hamnat lite på undantag längst bort i C-hallen och förmodligen fick färre besökare. Hoppas Greenhouse får en mer central plats nästa år – de är de värda, dessa ambitiösa morgondagens stjärnor!

En del trender kändes igen från den stora mässan, som återbruk och hållbarhet. Naturmaterial, finsnickeri och tapetserarkonst fanns på plats vid sidan av en dos humor. Det bjöds i hög grad på konkret design och ambitiösa alster.

Gediget hantverk

Flera utställningar visade utsökt träarbete och finlir. Malmstens förstås, med stolar, pallar och ett fint tapetserararbete. Grebbestads folkhögskola visade snygga skåp med olika karaktär. Och SnickarAkademin att man kunde göra en egenartad stol på 40 timmar av en planka.

Tartu College förenade trä med textilarbete. Chris Auster visade en bekväm stol i egen monter. Och Alto University presenterade på det något oklara temat Nirvana 12 snygga stolar i stål och aluminiumplåt i olika, kreativa modeller, alla i dekorativ färgsättning. 

Arkipelago fortsätter

I år presenterade Arkipelago nya arkitektstudenter och deras säregna stolar i björk och läder, utan synliga skruvar och inom en viss volym. Arkipelago är ett projekt på KTH Arkitektur som vill skapa en plattform mellan studenterna och möbelbranschen, en möbelworkshop som väcker förståelse för en komplex möbel ur arkitektonisk synvinkel. Idérikedomen bland de 20 utställda stolarna var stor.

Fruktbara samarbeten

Elever i möbeldesign på Malmstens hade tillsammans med Swedese tagit fram sex stolar med olika utseende och karaktär. En stol för stora volymer för offentlig miljö, med låg vikt och som är stapelbar eller kan hängas, var den gemensamma nämnaren. Resultatet var fina stolar och en god portion stolthet hos eleverna. 

På Beckmans hade sistaårselever samarbetat med inte mindre än sex företag, närmare bestämt en elev per företag. Man visade i montern de sex kvalitativa projekten – en pallserie, en fåtölj, en kolonn, en bänk, en hylla och en stol, alla möjliga att producera ganska omgående.

 

 

Samhällsnytta

I år ställde Konstfack ut ett antal objekt som gjorts i samarbete med Stockholms Stad. Temat var möbler för lärandemiljöer och fritidsgårdar, för att öka koncentrationen hos elever vid inlärning. Budskapet var ovanligt konkret – att förbättra människors vardag. Man kallade därför projektet samhällsutvecklande.

Även Anton Karlsson var inne på samhällsnytta men på ett helt annat sätt. Han visade hur man kan ta till vara vatten. Vattnet i handdukshängaren gick till tvättfatet och sedan till spolvatten i toaletten. Allt åskådliggjort på ett kul sätt, vilket gjorde Anton till mässans Rising Star 2018. Utmärkelsen innebär en statyett av Lisa Hilland.

Ett exempel på återanvändning som var både dekorativt och smart var stolen av klätterrep som visades hos Oslo Metropolitan University. Klätterrep har en begränsad livslängd men kan därefter användas just som i stolen. Det kan till och med bli ett samlarobjekt, enligt en elev på skolan.

Läckra särarter

Ett alldeles egenartat uttryck hade Linda Lolands höga skåp med finurliga, vackra dörrar som drogs upp som en solfjäder runt skåpet. Idéstarkt! 

Gävle Universitet presenterade en rad armaturer i montern Lygophobia, alltså rädsla för mörker. Där fanns fiffiga lösningar men också säregna handgjorda lampor av 3D-tryckt trä och plast.

Lunds universitet visade flera originella projekt med inspiration från serietidningsvärlden, till exempel några stolar eller fåtöljer med filosofisk bakgrund och förklaring. De var roliga att se på men kanske inte så sköna att ta plats i ändå.