Christian Resell ska utveckla Maze Interior till ett globalt designvarumärke

Foto: Maze Interior

Christian Resell, tidigare vd för möbel- och designåterförsäljaren Svenssons i Lammhult, blir ny storägare samt vd för Maze Interior efter ägaren Lotta De Visscher som stannar kvar som creative director. 35-årige Christian Resell, som utnämnts till supertalang av Veckans Affärer, har redan samlat på sig en stor erfarenhet. Utöver vd-rollen på Svenssons i Lammhult har han bland annat varit managementkonsult på McKinsey & Company, logistikchef för Byggmax och vice vd för onlineklädjätten Bubbleroom.

– Jag träffade Maze Interior för första gången i samband med Stockholm Design Week 2014, då jag var vd för Svenssons i Lammhult. Jag föll redan då för deras företagsvärderingar kring ansvarsfull produktion och konceptet ”slow production”, där man tar tillvara på återvunna material. Jag ser fram emot att arbeta vidare med det konceptet och ta fram nya spännande kollektioner utifrån det tänket, säger Christian Resell.

Målet med rekryteringen är att Maze Interior ska göra en stor tillväxtresa på både existerande och nya marknader. Målet är att tredubbla omsättningen under de kommande tre åren. Genom rekryteringen av Christian Resell hoppas man kunna fortsätta tillväxtresan, samt effektivisera organisationen för kunna skala på ett bra sätt.

– Maze Interior har haft en historiskt spännande resa, sett till både tillväxt och produktutveckling. Min uppgift är att se till att vi fortsätter och accelererar i snabbare takt. Vi ska växa på både befintliga och nya marknader, marknadsföra och bygga befintliga produkter och samtidigt skapa nya klassiker, säger Christian Resell.

Nu ligger fokus för Maze Interior på att göra produkterna ännu mer kända på kärnmarknaderna och hitta nya kanaler och återförsäljare utanför den mogna marknaden. I början av 2018 lanserades Maze Interior på den japanska marknaden, där man också har tecknat ett stort avtal med återförsäljaren Actus Interior, som är en av Japans största kedjor för designprodukter. 

– Min strategi för Maze Interior har alltid varit att hitta rätt vd så fort vi etablerat oss som ett starkt designvarumärke och omsättningen nått över 15 miljoner. Det var viktigt för oss att hitta någon som passar vårt sätt att vara och agera som företag, men som också tillför dynamik, energi och långsiktighet. En vd som får oss att växa och nå vårt delmål på 50 miljoner kronor i omsättning, och kanske även 100 miljoner kronor på sikt. Jag har följt Christian under flera år och känner att han är helt rätt för den här rollen, säger Lotta De Visscher, ägare och creative director, på Maze Interior.