Oxfam har sedan 1942 samlat välgörenhetsorganisationer som är inriktade på att lindra den globala fattigdomen.
Nu lanserar Oxfam, i samarbete med Alain Gilles, ett nytt designkoncept. Konceptet kallas “Empty Shop” (på rue Antoine i Belgien) och bygger på idén att butiken i sig är helt tom när den öppnar dörrarna för första gången. Här finns inga produkter att köpa på hyllorna.
Istället fylls utrymmet med hjälp av donation efter donation.
Donationerna säljs sedan, där intäkterna i sin tur går till att finansiera stödprojekt världen över.
Lokalen ligger på en av Belgiens design-tätaste gator, därav kommer mycket av donationerna från stylister, designers och andra internationella märken.
På så sätt kan exklusiva märken få ta den av ett cirkulärt tänkt, där deras äldre upplagor faktiskt tas med i ekvationen (utan att slängas) och intäkterna går till dem som behöver dem mest.
Pop-up butiken präglas av en gyllene inredning vilken syftar till att ge donationerna en känsla av exklusivitet och unik karaktär. Konceptet leker också lite med tanken av vad mode, lyx och design egentligen är och uppfattas, samt hur det är möjligt att ändra på detta.